Van inzicht naar invloed, samenwerking bij de verkeershandhaving in de provincie Utrecht : evaluatieverslag.

Auteur(s)
Mein, A.G.
Jaar
Samenvatting

Dit rapport bevat een evaluatieverslag van een drietal proefprojecten op het gebied van de verkeershandhaving in de provincie Utrecht. In de projecten stond de samenwerking bij de verkeershandhaving centraal tussen het bestuur, de politie, het openbaar ministerie en maatschappelijke organisaties. Het gaat om de volgende drie proefprojecten. - De handhaving van de maximumsnelheid op een deel van de N 228; - Het bevorderen van de verkeersveiligheid rond de scholen de Achtbaan en de Boomgaard in Park Voorn in de wijk Leidsche Rijn in Utrecht; - Het bevorderen van de verkeersveiligheid rond de Van Dijckschool en de Montessorischool in De Bilt. De projecten zijn gestart in maart 2003 en beëindigd in maart 2005. Opdrachtgever voor de projecten waren de provincie Utrecht en het Bestuur Regio Utrecht. De evaluatie heeft betrekking op zowel de effecten op de verkeersveiligheid als het verloop van het samenwerkingsproces. Het rapport bevat een aantal algemene lessen voor algemeen gebruik en aantal projectgebonden specifieke lessen. De doelstelling van de proefprojecten verkeershandhaving was een verbeterde samenwerking tussen de bestuurlijke en strafrechtelijke kolom. Een verbeterde samenwerking, bestaande uit onder meer afstemmingen gezamenlijke uitvoering, moest uiteindelijk weer een bijdrage leveren aan het bevorderen van de verkeersveiligheid. De proefprojecten moesten concrete aanknopingspunten opleveren voor het bestuur om de effectiviteit van het lokale verkeersveiligheidsbeleid te vergroten door het creëren van een nauwere samenhang tussen activiteiten op het gebied van infrastructuur, voorlichting en educatie en de activiteiten van de politie op het gebied van toezicht en handhaving. Uiteindelijk moest dit de lokale verkeersveiligheid bevorderen. De opzet, organisatie, het verloop en de resultaten van de drie proefprojecten worden gedetailleerd beschreven in hoofdstuk 5 tot en met 7. Kortheidshalve zij verwezen naar deze hoofdstukken. Hieronder wordt ingegaan op de lessen die uit de projecten kunnen worden getrokken. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

5 + 11 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20140137 ST [electronic version only]
Uitgave

's-Gravenhage, B&A Groep, 2005, 37 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.