Veiligheid spitsstroken : kader voor verkeersveiligheidsmaatregelen bij planvorming en realisatie van spitsstroken links en rechts, inclusief een factsheet per compenserende maatregel.

Auteur(s)
Kranenburg, A. & Koppen, J.
Jaar
Samenvatting

Dit geactualiseerde document met verplichte veiligheidsmaatregelen voor de aanleg en bediening van spitsstroken is beleidsneutraal en vormt een sluitend geheel. Op grond van evaluatieonderzoeken mogen spitsstroken dankzij deze maatregelen als verkeersveilig worden aangemerkt. De evaluatie onderzoeken wijzen uit dat spitsstroken niet verantwoord in gebruik kunnen worden gesteld, indien versoberd wordt op verplichte maatregelen als verlichting en camera’s, die in direct verband staan tot de rijtaak van de weggebruiker en de taak van zorgvuldig en veilig beheer door de operator vanuit de RWS-verkeerscentrale. Bij het actualiseren van het kaderdocument ‘Verkeersveiligheid spitsstroken’ is rekening gehouden met de doelstelling van het Programma Versobering en Efficiency (PVE). Het resultaat is vooralsnog PVE-proof. Het verandert indien een compenserende maatregel wijzigt onder invloed van het landelijk beleid. Zo staat het plaatsen van ANWB praatpalen langs ASW ter discussie en wordt mogelijk bij pechhavens langs spitsstroken als vervanging een direct contact met de verkeerscentrales verlangd. Op het moment van actualiseren van dit document was hierover nog geen besluit gevallen en is er geen rekening mee gehouden. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20131347 ST [electronic version only]
Uitgave

Delft, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, 2013, 78 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.