Fietsers in het verkeer zijn kwetsbaar: ruim 20% van de geregistreerde dodelijke verkeersslachtoffers en ziekenhuisgewonden is een fietser. Het grootste deel van deze fietsslachtoffers valt bij oversteekongevallen op voorrangskruispunten binnen de bebouwde kom. In een empirisch onderzoek op 504 kruispunten met 318 fietsvoorrangsongevallen is gezocht naar verbanden tussen die ongevallen en kruispuntkenmerken, rekening houdend met intensiteiten van fiets- en autoverkeer. Gebleken is dat tweederde van alle voorrangsongevallen ongevallen zijn waarbij fietsers voorrangsgerechtigd zijn en worden aangereden door een auto uit de zijweg. Uit de gevonden verbanden kan worden herleid dat op netwerkniveau ontvlechting van het auto- en fietsnetwerk en het saneren van zijwegen gunstig is voor de fietsveiligheid. Op kruispunten waar in de zijweg de fietsoversteek is voorzien van een snelheidsremmende voorziening blijken significant minder voorrangsongevallen te gebeuren. Kruispunten met linksafvakken voor autoverkeer op de hoofdrijbaan blijken significant onveiliger dan kruispunten zonder linksafvakken. Dat geldt ook voor tweerichtingsfietspaden. (Author/publisher)
Samenvatting