De SWOV heeft de DV-meter ontwikkeld om na te kunnen gaan of een verkeerskundig ontwerp voldoet aan de eisen die Duurzaam Veilig aan de verkeersinfrastructuur stelt. Het toetsen van de eisen kan in verschillende fasen van het ontwerp plaatsvinden (van globaal ontwerp tot reconstructie). Een andere methode is de Road Protection Score (RPS) van EuroRAP. De RPS gebruikt toetscriteria die gericht zijn op de veiligheid van een autobestuurder. De RPS gaat na welke elementen van het wegontwerp een ongeval kunnen doen vermijden (bijv. fysieke rijrichting-scheiding) en welke elementen de ernst van de afloop van een botsing zullen verminderen (bijv. obstakelvrije zone). Een derde methode - Veilige Snelheden en Geloofwaardige Snelheidslimieten (VSGS) - gaat uit van een juiste afstemming tussen functie, vorm en gebruik. VSGS gaat na welke snelheidslimiet past bij de veilig geachte rijsnelheid. Tevens wordt de geloofwaardigheid van de gekozen snelheidslimiet getoetst. Deze bijdrage zal de drie methoden kort beschrijven en ingaan op de onderlinge overeenkomsten en verschillen. Tot slot zullen aanbevelingen worden gedaan voor verdere aanvullingen en verbeteringen.
Samenvatting