Veiligheid is een van de kerntaken van Rijkswaterstaat (RWS). Dat komt ook tot uitdrukking in de missie: droge voeten, voldoende en schoon water, vlot en veilig verkeer over de weg en op het water en betrouwbare informatie. In het begin van het vorige decennium, mede ingegeven door rampen als de vuurwerkramp in Enschede en cafébrand in Volendam heeft het toenmalig ministerie van Verkeer en Waterstaat, net als meerdere overheidsorganisaties, zich de vraag gesteld: in hoeverre zijn we in staat om de risico’s te beheersen die voortkomen uit onze primaire processen? Gebaseerd op een nadere analyse is het toenmalig ministerie van Verkeer en Waterstaat op zoek gegaan naar een gemeenschappelijk visie voor veiligheid voor alle beleidsterreinen waarvoor verantwoordelijkheid wordt gedragen. Een van de ambities van deze gemeenschappelijke visie was: realisatie van veiligheidsmanagement en een nieuwe veiligheidscultuur. Ook RWS als uitvoeringsorganisatie van het ministerie heeft deze handschoen opgepakt. Belangrijk uitgangspunt van RWS was dat vooral geleerd zou worden van de veiligheidsmanagementsaanpakken bij andere organisaties die al langer aan een gestructureerde aanpak van de veiligheid werken. In de afgelopen jaren heeft RWS hard gewerkt aan een systematische beheersing van de veiligheidsrisico’s die gepaard gaan met haar rol als uitvoeringsorganisatie van het ministerie Infrastructuur en Milieu bij de uitvoering van haar primaire processen. In dit artikel wordt beschreven hoe deze systematische aanpak tot stand is gekomen, en welke uitdagingen voor de toekomst noodzakelijk zijn. (Author/publisher)
Samenvatting