Veiligheidsverhogende voertuigtechnologie voor gemotoriseerde tweewielers : overzicht, beschrijving en technische aspecten van voertuigtechnologie die de veiligheid van bestuurders van gemotoriseerde tweewielers verhoogt.

Auteur(s)
Denys, T.
Jaar
Samenvatting

Drivers of powered two-wheelers in Belgium, like in most other countries, belong to the most vulnerable group of road users. In Flanders, the mortality rate for motorcyclists in accidents is the second highest of all road users. Besides education, behavior, infrastructure, … also motorcycle technology could play an important role in increasing the safety of motorcyclists. This report tries to give an overview of safety increasing vehicle technology for powered two-wheelers. The safety increasing vehicle technology for powered two-wheelers is divided in two parts, one concerning technology related to active safety, and the other concerning passive safety. Active safety consists of systems that try to prevent an accident from happening, while systems related to passive safety have the goal to reduce the consequences in case an accident occurs. Active safety systems for motorcycles are on the one hand braking systems that assure a more efficient and more effective use of the available braking power, and on the other systems that increase the conspicuity of motorcyclists. From a literature study it appeared that braking in a correct manner is one of the most difficult skills to teach motorcyclists, while this may play an important role in case of an emergency. As regards to conspicuity, it appeared that in more than half of the accidents in which another vehicle was involved, the driver of the other vehicle did not notice the motorcyclist. As a consequence, technology that increases the conspicuity of a motorcyclist has a potential in reducing the number of accidents. Systems that increase the passive safety are related to technology on the driver level as well as on the motorcycle level. On the driver level an overview is given of the state of the art concerning helmet design and protective clothing. In a recent British study a new type of helmet has been designed, that has better performance than present helmets in the field of injury prevention and reduction of the severity of injuries. Recently the European Union issued standards concerning protective clothing. This type of clothing has the ability to prevent or reduce smaller injuries, but can not offer any protection against high impact accidents. On the vehicle level airbag studies are discussed, as well as leg protection. It appeared that the lower limbs are often injured during accidents. Also of importance is the fact that in the early design stages of powered two-wheelers, attention should be paid to prevent injuries from occurring during an accident. Furthermore techniques applied to other vehicles that increase the road safety of motorcyclists are also discussed. These include systems that improve the detection of powered two-wheelers as well as designs of passenger cars or lorries that take collisions with vulnerable road users into consideration. As recommendations towards policy, emphasis is laid upon the integration of new required driver skills during driver education, the need of consciousness-raising campaigns that point out the importance of the use of conspicuity increasing and protective equipment, and the necessity of further research into certain safety increasing technology. Furthermore greater importance should be attached to the design of vehicles (powered two-wheelers, light and heavy duty vehicles, …) to reduce the injuries resulting from an accident in which a motorcyclist is involved. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: Bestuurders van gemotoriseerde tweewielers behoren in België, net zoals in de meeste andere landen, tot de meest kwetsbare weggebruikers. De mortaliteit bij ongevallen is in Vlaanderen voor motorrijders de op één na hoogste van alle weggebruikers. Naast opleiding, gedrag, infrastructuur, ... kan ook technologie een belangrijke rol spelen in het verhogen van de verkeersveiligheid bij motorrijders. Dit rapport geeft een overzicht van de veilgheidsverhogende voertuigtechnologie bij gemotoriseerde tweewielers. De veiligheidsverhogende voertuigtechnologie bij gemotoriseerde tweewielers wordt in twee onderdelen opgesplitst, namelijk technologie met betrekking tot enerzijds actieve en anderzijds passieve veiligheid. Onder actieve veiligheid worden systemen beschouwd die trachten een ongeval te vermijden, waar bij passieve veiligheid technieken besproken worden die de gevolgen van een ongeval beogen te verminderen. Actieve veiligheidssystemen bij motorrijders zijn aan de ene kant remsystemen die voor een efficiëntere en effectievere benutting van de beschikbare remkracht zorgen, en systemen die de zichtbaarheid van de motorrijder verhogen. Na literatuuronderzoek is namelijk gebleken dat correct gebruik maken van de remmen één van de moeilijkst aan te leren vaardigheden bij motorrijders is, en dat dit in noodgevallen een beslissende rol kan spelen. Wat zichtbaarheid betreft, is gebleken dat in meer dan de helft van de ongevallen waarbij een ander voertuig betrokken is, de bestuurder van dit andere voertuig de motorrijder niet opgemerkt had. Technieken die de zichtbaarheid verhogen houden bijgevolg een reductiepotentieel in aangaande het aantal ongevallen. De systemen die een verhoging van de passieve veiligheid beogen, hebben zowel betrekking op technieken op bestuurderniveau als op voertuigniveau. Bij deze eersten wordt een overzicht gegeven van de huidige stand van zaken wat betreft helmontwerp en beschermende kledij. Recent is in een Britse studie een nieuw type helm ontworpen, die op gebied van letselvoorkoming en –vermindering betere kenmerken vertoont dan de huidige helmen. Voor beschermende kledij voor motorrijders zijn sinds kort Europese standaarden geldig. Dit type kledij heeft nog mogelijkheden om kleinere letsels te voorkomen of verminderen, maar kan geen bescherming bieden tegen hoge impact-ongevallen. Op voertuigniveau worden airbagstudies besproken, alsook beenbeschermers. Het is namelijk gebleken dat de onderste ledematen bij ongevallen vaak letsel oplopen. Er wordt eveneens belang gehecht aan het ontwerp van gemotoriseerde tweewielers om zoveel mogelijk letsel te voorkomen in geval van een ongeluk. Voorts worden nog technieken bij andere voertuigen beschouwd die de verkeersveiligheid van motorrijders ten goede kunnen komen. Systemen die de detectie van gemotoriseerde tweewielers verbeteren alsook het rekening houden met zwakke weggebruikers bij het ontwerp van bijvoorbeeld personenwagens en vrachtwagens worden hier besproken. Als aanbevelingen naar het beleid wordt de nadruk gelegd op integratie van nieuwe vaardigheden in de rijopleiding, de nood aan bewustwordingscampagnes die wijzen op het belang van het gebruik van zichtbaarheidsverhogende en beschermende uitrusting, en de noodzaak aan verder onderzoek naar bepaalde veiligheidsverhogende technieken. Daarnaast dient een groter belang gehecht te worden aan het ontwerp van voertuigen (gemotoriseerde tweewielers, personenwagens, lichte en zware vrachtvoertuigen, ...) om letsel bij een ongeval waar een motorrijder bij betrokken is te verminderen. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Publicatie aanvragen

2 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 34355 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2005, 39 p., 31 ref.; Rapportnummer RA-2005-66

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.