Verandert de bereikbaarheid in het landelijk gebied voor autoverkeer door Duurzaam Veilig?

Auteur(s)
Simons, M.J.A. & Jaarsma, C.F.
Jaar
Samenvatting

Implementatie van Duurzaam Veilig in de vorm van rurale verblijfsgebieden betekent het herinrichten van plattelandswegen tot erftoegangswegen met een snelheidsregime van 60 km/u. Ook wordt het aantal aansluitingen van erftoegangswegen op het net van gebieds-ontsluitingswegen rondom het verblijfsgebied beperkt. Beide ingrepen beïnvloeden de reistijd, gemeten in ritduur (minuten), die nodig is om een bestemming in het verblijfsgebied te bereiken. De gemeten ritduur kan worden vergeleken met een acceptabel geachte ritduur op basis van de zogenaamde ongeduldirritatiefactor. Voor twee verblijfsgebieden, Erp-Boekel (Noord-Brabant) en Wierden-Enter (Overijssel) is dit nader onderzocht. In beide verblijfs-gebieden ontstaan zones met een ritduur van 8-12 minuten, dat is hoger dan wenselijk volgens het criterium van de ongeduldirritatiefactor. Een algemene grens voor de omvang van een ruraal verblijfsgebied is echter lastig te stellen, omdat zowel de structuur van het wegen-netwerk als de spreiding van de toegangspunten tot het verblijfsgebied hiervoor in sterke mate bepalend zijn. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

1 + 15 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20071367 jj ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Uitgave

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 11 p., 7 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.