Verdeelde schaarste : BPM conversie met behulp van Duurzame Mobiliteits Eenheden (DME).

Auteur(s)
Asseldonk, A.G.M. van
Jaar
Samenvatting

Bij de implementatie van de aanbevelingen van het Natio naal Platform Anders Betalen voor Mobiliteit ontstaat een probleem bij de omzetting van de huidige BPM maar kilometerbeprijzing. Teruggave van de betaalde (en niet afgeschreven) BPM leidt bij de overheid tot een zg. "Kasschuifprobleem". Het niet teruggeven van deze BPM (nog even los van de rechtmatigheid daarvan) leidt tot grote problemen op de automarkt, Deze verkennende studie onderzoekt of dit probleem langs een andere weg kan worden opgelost, gebruik makend van het systeem voor "Duurzame Mobiliteits Eenheden" (DME) (ontwikkeld door de denkgroep "Duurzame Mobiliteit"). De conclusie van deze studie is dat deze implementatievariant niet alleen een grote kans van slagen heeft, maar ook meer recht doet aan het uitgangspunt van het platform om marktwerking te introduceren in de relatie tussen capaciteitsaanbieder(s) en de individuele (auto)mobilist en de emissie-component een centralere plaats in mobiliteitsbeprijzing. Dit in lijn met de groeiende politiek en maatschappelijk prioriteit van het emissievraagstuk. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20151152 ST [electronic version only]
Uitgave

Veldhoven, TVA Management, 2007, 34 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.