Verkeer, doodsoorzaak nummer 1

Een overzicht van de onveiligheid van jonge gemotoriseerde verkeersdeelnemers
Auteur(s)
Twisk, Drs. D.A.M. ; Vorst, drs. A.A.L. van der
Jaar
Jongeren in de leeftijdsgroep 16 tot 24 jaar vormen een bijzondere groep in het verkeer. Zij mogen voor het eerst gemotoriseerd aan het verkeer deelnemen en krijgen in deze periode in theorie de mogelijkheid in of op alle typen voertuigen te rijden. Jongeren lopen een grote kans om bij een verkeersongeval betrokken te raken. In 1993 maakte deze groep maar liefst 18% uit van het totaal aantal verkeersslachtoffers in Nederland, terwijl zij ongeveer 9% van de bevolking uitmaken. In dit rapport wordt aandacht besteed aan verkeersonveiligheid van jongeren. Daarbij wordt onderscheid gemaakt naar wijze van verkeersdeelname. Zo blijkt dat 10% van alle verkeersdoden autobestuurders zijn in de leeftijd van 18 tot 25 jaar. Het risico voor bromfietsers is groter dan voor alle andere wijzen van verkeersdeelname. Het risico voor bromfietsers inclusief snorfietsers is ongeveer driemaal groter dan dat voor fietsers en zelfs tienmaal groter dan voor automobilisten. Van de slachtoffers onder motorrijders is 40% 18 tot 25 jaar oud. Onder bestuurders van vrachtwagens en bussen vallen vrijwel geen slachtoffers. Bij deze categorie is de tegenpartij meestal het slachtoffer. In het rapport wordt verder per categorie verkeersdeelnemer ingegaan op mogelijke oorzaken van onveiligheid; voor elke categorie wordt een aanpak van het probleem voorgesteld. In het algemeen kenmerkt de groep jongeren in het verkeer zich door: -een gebrek aan rijervaring -onvoldoende herkenning van gevaar -veel mentale inspanning nodig voor het besturen van een voertuig -snel fouten maken in complexe situatie -zelfoverschatting -grote risico-bereidheid
Traffic, killer number one Youth aged between 16 and 24 represent a special case in traffic. They are permitted to participate in motorised traffic for the first time and are then in principle entitled to drive in or on any type of vehicle. This age group runs a high risk of becoming involved in a road accident. In 1993, they represented no less than 18% of the total number of road accident victims in the Netherlands, while forming only 9%, approximately, of the population overall. This report considers the road hazard to which youth are exposed, classified according to the manner of traffic participation. For example, 10% of all traffic fatalities are drivers aged 18 to 25. The fatality risk for moped riders is greater than for any other mode of transport: about three times greater than that for cyclists and even ten times greater than the risk to which drivers are exposed. 40% of all registered motor cycle victims is aged between 18 and 25, while virtually no road accident victims are found amongst drivers of lorries and buses. In the latter category, the collision partner tends to be the victim. This report also considers, per category of road user, the possible causes of road hazard; for each category, an approach to the problem is proposed. In general, the behaviour of youth in traffic can be typified as follows: -lack of driving experience; -insufficient recognition of danger; -greater mental effort needed to drive a vehicle; -likely to make errors in complex situations; -overestimation of their own ability; -a greater willingness to take risks
Rapportnummer
R-94-82
Pagina's
68
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.