Verkeer en meer : verkeerseducatie in theorie en praktijk.

Auteur(s)
Gooijer, R. de & Westerik, J.
Jaar
Samenvatting

Het boek "Verkeer en meer" behandelt in 8 hoofdstukken de belangrijkste onderwerpen uit de didactiek van verkeerseducatie. Vernieuwend in deze publicatie is de expliciete aandacht voor de problematiek van de verkeerstaal. De rol van taalgebruik in de verkeerslessen is lange tijd onderschat, het belang ervan wordt met heldere voorbeelden toegelicht. Ook besteedt dit nieuwe Pabokatern over verkeerseducatie aandacht aan vele mogelijkheden van vakkenintegratie. Het boek heeft een heldere structuur met vaste rubrieken in elk hoofdstuk. Een hoofdstuk start met een voorbeeld uit de praktijk, dat bij studenten veel herkenning zal oproepen en in de les op de Pabo uitgangspunt kan zijn voor de uitwisseling van ervaringen. Daarna volgen de onderdelen vakdidactiek, vakinhoudelijke verdieping, een actueel discussiepunt binnen verkeerseducatie en een serie opdrachten. Het boek kan zowel gebruikt worden door studenten die in het reguliere Pabo-programma geen verkeersles krijgen, als door studenten waarin verkeer wel een vaste plaats in het curriculum inneemt. De in totaal 70 opdrachten zijn gekoppeld aan de 7 SBL-competenties en ook onderverdeeld naar fase in de opleiding. Daarbij is de volgende indeling gehanteerd: * propedeutische fase (opleidingsbekwaam); * Pabo2/3 ( beroepsbekwaam); * en Pabo-4 (startbekwaam). Door deze indeling, die in een tabel overzichtelijk wordt weergegeven, is het mogelijk om de opdrachten op verschillende manieren in te zetten in de opleiding. Pabo’s met een module verkeer in het curriculum kunnen eventuele (stage)opdrachten afstemmen op de wensen en studielast van het eigen programma. Per opdracht is een aanduiding in SBU behulpzaam bij het vaststellen van een minimale studielast. Studenten die zelfstandig op zoek zijn naar activiteiten waarmee ze in een algemeen portfolio hun competenties zichtbaar maken, vinden in "Verkeer en meer" bij elke competentie meerdere suggesties. De suggesties voor de praktijkopdrachten hebben een realistische en pragmatische kijk op wat haalbaar is in stagescholen. Tot slot vormt het boek (en de bijbehorende website) een ondersteuning voor Pabo-docenten die, doorgaans opgeleid in een ander vakdomein, op zoek zijn naar actuele en betekenisvolle activiteiten op het gebied van de didactiek van verkeerseducatie. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20110598 ST
Uitgave

Heeswijk-Dinther, Esstede, 2011, 128 p., 29 ref. - ISBN 978-90-75142-85-3

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.