Verkeershinder tijdens werkzaamheden in aanbesteding- en uitvoeringsfase

Auteur(s)
Hilderink, I. Hoeven, W. van der & Loos, G.
Jaar
Samenvatting

De Provincie Noord—Holland (verder te noemen de provincie) is druk bezig om de provinciale fileknelpunten op het wegennet aan te pakken. Na de reconstructie van de oostelijke rondweg van Alkmaar (N242) worden meer knelpunten op het traject van de N242 aangepakt. Eén van deze locaties betreft de kruising van de N241 met de N242 ter hoogte van het Verlaat. Omdat het reconstrueren van dit knooppunt onvermijdelijk zal leiden tot extra verkeershinder tijdens de uitvoering, wilde de provincie een uitvoeringswijze waarbij de hinder voor de weggebruiker beperkt zou zijn. Lastig daarbij is dat een goedkope uitvoering doorgaans veel verkeershinder oplevert. De belangen van de provincie als opdrachtgever en de aannemer zijn op dit punt dan ook tegengesteld. De provincie wilde daarom het belang van verkeersgebruiker opnemen in het contract van de aannemer. Er is daarom gekozen voor een aanbesteding en een uitvoering waarin beperkte verkeershinder is gekoppeld aan een financiële prikkel voor de aannemer. Het meenemen van verkeershinder als onderdeel van een prestatiecontract is vaker voorgekomen. Daarbij waren echter steeds al aannames gedaan over de mate van hinder die bij bepaalde keuzes hoorde, bijvoorbeeld de duur of de periode van een afsluiting of het uit verkeer nemen van een rijstrook. De provincie wilde de aannemer meer ruimte geven door zich uitsluitend te richten op werkelijk gemeten verkeershinder en niet op de keuzes van de aannemer. Daarnaast wilde de provincie een financiële relatie met de economische schade die wordt geleden. De provincie heeft hierbij met opzet gekozen voor een niet traditionele vorm van aanbesteden. De gedachte is hierbij geweest om de verkeershinder tijdens de uitvoering te minimaliseren en de aannemer vooraf een inschatting te laten maken voor deze hoeveelheid verkeershinder. Deze hoeveelheid verkeershinder is meegenomen in de aanbestedingsfase als fictieve economische waarde die opgeteld is bij onder andere de bouwkosten. Gunning vond plaats op basis van de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI). In de uitvoeringsfase wordt de verkeershinder continue gemonitord en beschikbaar gesteld via een afgeschermde website zodat de aannemer en de provincie de effecten van de werkzaamheden goed in beeld krijgen. Desgewenst kan de uitvoering dan ook nog worden bijgesteld. Na afronding van het project wordt de werkelijk gerealiseerde verkeershinder afgezet tegen de ingeschreven waarde. DHV treedt in dit project op als onafhankelijke verkeerskundige adviseur van de provincie en heeft een prestatiemeetsysteem opgezet waarmee de mate van verkeershinder in de praktijk bepaald wordt. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

1 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Pagina's
7 p.
Verschenen in
Nationaal verkeerskundecongres 2011: papers en presentaties
Stad congres
NBC Nieuwegein
Datum congres
2 november 2011
Bibliotheeknummer
20130081 ii ST (In: ST 20130081)

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.