Verkeersongevallen van Nederlanders in het buitenland

Een indicatie op basis van gegevens van één verzekeringsmaatschappij
Auteur(s)
Schoon, Ing. C.C
Jaar
Op basis van het aantal ingediende claims bij één verzekeringsmaatschappij is becijferd welk deel van de letselongevallen waar Nederlandse voertuigen bij betrokken waren, in het buitenland heeft plaatsgevonden. De cijfers zijn indicatief, omdat niet bekend is in hoeverre de groep verzekerden van deze ene verzekeringsmaatschappij representatief is voor de totale groep Nederlanders die een motorrijtuigenverzekering heeft afgesloten. Het onderzoek is nog beperkt van aard. Toekomstig onderzoek zal meer het karakter moeten hebben van het achterhalen van de omstandigheden waaronder de ongevallen plaatsvonden. Van de letselongevallen waar Nederlandse personenauto's bij betrokken waren, vond naar schatting 7% in het buitenland plaats; voor bestel- en vrachtauto's was dit 14%. In West-Duitsland, Frankrijk en België vonden de meeste letselongevallen plaats. In het buitenland is over de jaren 1989 t/m 1993 een sterke toename (65%) geconstateerd van het aantal letselongevallen waar personenauto's bij betrokken waren. Daarentegen bedroeg voor Nederland de toename 40%. Verder bleek dat in het buitenland het aantal ongevallen waarbij uitsluitend materiële schade (UMS) ontstond, op een constant niveau is gebleven. Ook bleek dat bij buitenlandse ongevallen met bestel- en vrachtauto's geen sprake was van een sterke toename van het aantal letselongevallen. Daar tot nog toe niets bekend was over het verband tussen ongevallen die werden geclaimd bij een verzekeringsmaatschappij en ongevallen die werden geregistreerd door de politie, is een toetsing met exploratief karakter uitgevoerd. Hierbij is tevens de voertuigprestatie in Nederland en het buitenland betrokken. Op grond van deze toetsing is vastgesteld dat de ongevallengegevens van de verzekeringsmaatschappij in vergelijking met de politiegegevens, een enigszins consistent beeld te zien geven voor de personenauto's en bestel- en vrachtauto's. De ratio's voor letselschades lijken beter in overeenstemming met de voertuigprestatie te zijn dan de ratio's voor materiële schades. Aangezien kan worden getwijfeld aan de representativiteit van de gegevens van één maatschappij, wordt aanbevolen om bij een volgende studie gegevens van meer verzekeringsmaatschappijen te betrekken. Degegevensopslag bij de landelijke databank van de verzekeringsmaatschappijen biedt hiertoe een mogelijkheid. Het is dan wel gewenst het bestand met meer kenmerken over verkeersongevallen uit te breiden
Road accidents involving the Dutch abroad Based on the number of claims submitted to a single insurance company, a calculation of the proportion of injury accidents involving Dutch vehicles abroad was made. The figures represent an indication only, because it is not known to what extent the group of insured parties from this single insurance company is representative for the total Dutch population with motor vehicle insurance. The study is still limited in scope. Future study will have to determine the circumstances under which the accidents took place. Of the injury accidents involving Dutch passenger cars, 7% was estimated to have occurred abroad; for vans and lorries, this figure was 14%. Mostof the injury accidents occurred in Germany, France and Belgium. In the years 1989 to 1993, a marked increase (65%) was noted in the number of injury accidents involving Dutch passenger cars abroad. Incontrast, the increase in the Netherlands was 40%. Furthermore, the number of accidents abroad where material damage only (MDO) occurred appears to have remained at a constant level. It was also shown that overseas accidents involving vans and lorries did not demonstrate a marked rise in the number of injury accidents. Since nothing was known at that point about the relationship between accidents claimed from an insurance company and accidents registered by the police, an assessment of an explorative nature was performed. This involved both the vehicle performance in the Netherlands and abroad. Based on this evaluation, it was determined that, compared with the police data, the accident data of the insurance company gave a fairly consistent impression for the passenger cars and lorries and vans. The ratios for injury accidents seems to agree better with vehicle performance than the ratios for material damage. Since the representative nature of data taken from a single insurance company can be drawn into question, it is recommended that a subsequent study involve data from several companies. This data could be obtained from the nationwide databank used by the insurance companies. It would then be desirable to expand the database with more characteristics about road accidents
Rapportnummer
R-95-6
Pagina's
24 + 6
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.