Verkeersveiligheid

subjectief?!
Auteur(s)
Kessels, J.F.
Jaar
Samenvatting

Road safety is an important issue on the agenda of the government, both on national, provincial and local level. The road safety objectives and road safety measures at all government levels are primarily related to objective road safety, as expressed by the number of road victims. From a governmental perspective subjective road safety, which relates to the perception of road safety. In the area of subjective road safety there is little clarity, particularly how the government can give attention to subjective road safety. Schooten and Flinterman state that perception of safety is a blind spot within the existing safety considerations.2 For this reason it was decided to do exploratory research to clarify the position of subjective road safety within overall road safety policy. The research aim is to: Get insight in the possibilities for national, provincial and local governments, to give attention to subjective road safety in relation to their responsibilities. This broad objective was interpreted into the following three enabling research aims which are each described in this report. These research aims are: 1. To obtain a fundamental understanding of the phenomenon subjective road safety. 2. To obtain a fundamental understanding of the road safety policy of the government concerning subjective road safety. 3. To get insight in the possibilities for the government to give attention to subjective road safety. The research comprises a literature search and empirical research. The literature search focuses on the phenomenon subjective road safety. (the definition, how does it arise, which behavior is linked and how can it be measured). The empirical research consists of 24 in-depth interviews with policy makers responsible for the road safety at a local authority level. The main purpose of the interviews was to get insight into how municipalities give attention to subjective road safety. (Author/publisher) Nederlandse samenvatting: Verkeersveiligheid staat hoog op de politieke agenda van de overheid zowel op nationaal, provinciaal als lokaal niveau. De verkeersveiligheiddoelstellingen en -maatregelen op elk overheidsniveau hebben met name betrekking op het verhogen van de objectieve verkeersveiligheid, die wordt uitgedrukt in het aantal verkeersslachtoffers. Voor de subjectieve verkeersveiligheid, de veiligheid zoals die door verkeersdeelnemers wordt beleefd, is veel minder aandacht. Op het gebied van subjectieve verkeersveiligheid en met name hoe door overheden aandacht gegeven kan worden aan deze subjectieve verkeersveiligheid is nog weinig helderheid. Schooten en Flinterman omschrijven veiligheidsbeleving als een blinde vlek binnen de bestaande veiligheidsbeschouwingen.3 Daarom is gekozen voor een verkennend onderzoek om de positie van subjectieve verkeersveiligheid in het geheel van verkeersveiligheidsbeleid te verhelderen. Het onderzoeksdoel luidt daarbij als volgt: Inzicht verkrijgen in de mogelijkheden voor de overheid om op nationaal, provinciaal en lokaal niveau, aandacht te geven aan subjectieve verkeersveiligheid in relatie tot hun verantwoordelijkheden. Aan de hand van een drietal onderzoeksdoelen uitgewerkt in de overeenkomstige delen van het onderzoek is getracht om deze doelstelling te verwezenlijken. Deze luiden als volgt: 1. Het verkrijgen van een duidelijk beeld van het begrip subjectieve verkeersveiligheid. 2. Het verkrijgen van een duidelijk beeld van het verkeersveiligheidsbeleid van de overheid met betrekking tot subjectieve verkeersveiligheid. 3. Inzicht in de mogelijkheden voor de overheid om aandacht te geven aan subjectieve verkeersveiligheid. Het onderzoek bestaat uit een literatuurstudie en een empirisch onderzoek. Bij de literatuurstudie ligt de focus op het begrip subjectieve verkeersonveiligheid, wat is de definitie, hoe komt het tot stand, welk gedrag komt er uit voort en hoe kan het gemeten worden. Het empirisch onderzoek bestaat uit 24 diepte-interviews met beleidsmedewerkers die verantwoordelijk zijn voor de verkeersveiligheid binnen de gemeente. Daarbij is gekeken hoe aandacht wordt gegeven aan de subjectieve verkeersonveiligheid door gemeenten. De literatuurstudie en het empirisch onderzoek dienen als input van het onderzoek. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20060095 ST [electronic version only]
Uitgave

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2005, 155 p., 68 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.