Verkeersveiligheidsaudit : eindrapportage over een Nederlandse inpassing van "Road Safety Audits". MSc thesis, Delft University of Technology.

Auteur(s)
Kooi, R. van der
Jaar
Samenvatting

De verkeersveiligheidsaudit is een instrument dat op een formele, onafhankelijke en onomwonden wijze de knelpunten in een wegontwerp aan het licht wil brengen. Met deze knelpunten worden gebreken voor wat betreft de verkeersveiligheid bedoeld. Aan de wegbeheerder wordt gevraagd aan de hand van de bevindingen van het auditteam dat de audit uitvoert de keuze voor een bepaalde oplossing expliciet te maken. In deze studie is een Nederlandse verkeersveiligheidsaudit gemaakt aan de hand van buitenlandse (ervaringen met) Road Safety Audits. Een verkeersveiligheidsaudit kan op verschillende momenten in een ontwerp van een nieuwe weg gebruikt worden. Dit zijn: de haalbaarheidsfase, het voorlopig ontwerp, het gedetailleerde ontwerp en de aanleg. Ook kan een audit van dienst zijn bij een reconstructie van een weg. De verkeersveiligheidsaudit bestaat uit vier delen: aanmelding, uitvoering, besluit, en terugkoppeling naar het auditteam. De audit kan toegepast worden op iedere soort wegen. Voordelen van de audit liggen vooral in het feit dat het een preventiefinstrument is. Voorkomen van ongevallen blijft beter dan genezen. Met de audit wordt er gepoogd gevaarlijke situaties niet te realiseren en op zo'n manier kan economisch, sociaal en psychisch nadeel worden tegengegaan . De audit moet passen in de Nederlandse ontwerpwereld en mag niet conflicteren met andere relevante instrumenten en aspecten die betrekking hebben op het wegontwerp. Verantwoordelijk voor het ontwerp zijn de wegbeheerders. Van deze groep is een "quick scan" gemaakt voor wat betreft hun weg beheer taken. Voor wat betreft de andere relevante instrumenten en aspecten, is er bijvoorbeeld aandacht voor juridische aspecten en ISO normen. De audit kan los worden gezien van Duurzaam Veilig. In de eerste fasen van de audit wordt er rekening gehouden met de wegcategorie indeling volgens Duurzaam Veilig. Het 'toetsen' van een weg op duurzaamveiliggehalte is echter nog niet haalbaar omdat de Duurzaam Veilig principes nog niet operationeel zijn. De verkeersveiligheidsaudit is getest bij een tweetal wegbeheerders. Hierbij is gekeken of deze verkeersveiligheidsaudit toegankelijk, bruikbaar was voor de wegbeheerders en er is door middel van een proef audit onderzocht of knelpunten uit een ontwerp gehaald konden worden. Gebleken is dat de audit knelpunten in de verkeersveiligheid in een ontwerp naar voren kan halen en dat de wegbeheerders positief tegenover de audit staan. Te hopen valt dat met de assistentie van een auditteam het ontwerpteam en de wegbeheerder zullen kiezen voor het aanleggen van een veiligere weg. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20141448 ST [electronic version only]
Uitgave

Delft, Faculty of Civil Engineering and Geosciences, 1998, 79 p., 32 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.