Verkeersveiligheidseffecten van aansluitingen op auto-snelwegen.

Auteur(s)
Dijkstra, A. & Petegem, J.H. van
Jaar
Samenvatting

Rijkswaterstaat Water verkeer en Leefomgeving WVL heeft door Arcadis een databestand laten samenstellen met de belangrijkste kenmerken van aansluitingen op autosnelwegen. De beschikbare gegevens (weg- en verkeerskenmerken, ongevallengegevens) worden gebruikt voor analyses met behulp van de methode van Generalized Linear Modelling (of generaliseerd lineair modelleren). Als resultaat hiervan komen crash prediction models beschikbaar waarmee voor te ontwerpen situaties kan worden nagegaan wat het verkeersveiligheidseffect van een nieuwe of aan te passen aansluiting zal zijn. In deze notitie zijn analyses beschreven op twee niveaus: * wegvak (inclusief aansluitingen); * element (in- en uitvoegingen). Op wegvakniveau zijn modellen samengesteld die inzoomen op het aantal aansluitingen per kilometer. Op elementniveau zijn effecten van de verschillende kenmerken van de aansluitingen onderzocht. Het onderzoek dient kwantitatieve modellen op te leveren die een schatting geven van het veiligheidseffect op een autosnelweg ten gevolge van een aansluiting op die weg. Hierbij zijn de verzamelde kenmerken van een aansluiting de inputvariabelen en het (gewogen) aantal ongevallen de outputvariabele. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

17 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20200356 ST [electronic version only]
Uitgave

['s-Gravenhage], Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Water, Verkeer en Leefomgeving WVL, Afdeling Verkeersveiligheid en Veiligheidsmanagement, 2013, 42 p., ref.

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.