Verkeersveiligheidspalet voor vracht- en bestelverkeer : maatregelen voor overheden ter verbetering van de verkeersveiligheid van het goederenvervoer over de weg.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Nederland behoort tot de veiligste landen van de Europese Unie als het gaat om verkeersveiligheid. Maar met een forse toename van de mobiliteit in het vooruitzicht – waarin het goederenvervoer een stijgend aandeel heeft – zal het aantal verkeersslachtoffers verder toenemen. In het algemeen blijkt dat het vracht- en bestelverkeer niet vaker is betrokken bij ongevallen dan het overige verkeer, maar de afloop is vaak wel ernstiger. De afgelopen jaren is gebleken dat het aandeel van het goederenvervoer in het aantal verkeersdoden is gestegen. Een belangrijke doelstelling van de Nota Mobiliteit is het terugbrengen van het aandeel van het vracht- en bestelverkeer in verkeersongevallen.Relatief gezien vinden veel ongevallen met vrachtverkeer plaats op wegen in beheer van decentrale overheden. Zowel in het aantal dodelijke ongevallen als in het aantal ongevallen met ziekenhuisletsel zijn 50- en 80-km/h-wegen oververtegenwoordigd. Op het gebied van veiligheid is daarom veel winst te behalen op het regionale en lokale wegennet. Met het verkeersveiligheidspalet voor het vrachtverkeer hebben overheden een aantal instrumenten in handen waarmee zij specifieke maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid nader vorm kunnen geven. Het palet is opgebouwd uit de volgende onderdelen, die elk met een pictogram zijn aangeduid. * samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven; * integratie van beleidsterreinen; * voorlichting en educatie; * handhaving; * incentives; * infrastructuur en inrichting; * verkeersbeleid; * communicatie. Deze instrumenten kunnen worden ingezet bij de uitvoering van maatregelen om de verkeersveiligheid in relatie tot vracht- en bestelverkeer te vergroten. Daarbij geldt dat de keuze en uitwerking van maatregelen die in de gegeven situatie het best tot hun recht komen, afhankelijk zijn van de lokale situatie. De volgende maatregelen zijn in deze brochure uitgewerkt: * kennisoverdracht over de zichtbeperkingen van vrachtauto’s; * snelheidsconvenanten op kritieke locaties; * logistieke routes; * safety scan; * verkeersveiligheidstoets op venstertijden en voertuigbeperkingen; * schouw in stedelijk gebied; * convenant opstelregime en afvalinzameling in winkelstraten; * zichtverbetering vrachtvoertuigen; * verkeersintensieve bedrijven aan de rand van bedrijventerreinen; * stimuleren transportpreventie; * rekening houden met vrachtverkeer bij de inrichting van infrastructuur. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20051543 ST S
Uitgave

Ede, C.R.O.W kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur, 2005, 56 p., 9 ref.; Publikatie ; No. 217 - ISBN 90-6628-446-3

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.