Met de mkba zoals vastgelegd in OEI bestaat er een goed uitgewerkte werkwijze om verkeersprojecten te beoordelen. Daar is veel ervaring mee. In principe is deze systematiek ook geschikt voor projecten die meer rond mobiliteit draaien, met meerdere stakeholders, reguleringen, ingrijpende gedragsveranderingen en een snel opkomende mobiliteitsmarkt. Naar de mening van Ecorys, KpVV en de experts die betrokken waren bij de ontwikkeling van de Verkenner Mobiliteitseffecten (VME) is voor dit type projecten een aanvulling op de vooral verkeerskundige ex ante beoordeling nodig. De VME omvat een mkba en is bedoeld om mobiliteitsprojecten ex ante zo te kunnen beoordelen dat ze idealiter naast de ‘harde verkeersprojecten’ kunnen worden gezet. Maar de VME is ook bedoeld om meer grip te krijgen op de vaak lastige mobiliteitsprojecten: rekening houden met belangen, commerciële mogelijkheden en soms ingrijpende gedragsveranderingen. De VME biedt daarmee een tool om de projecten zelf beter op te zetten: projectoptimalisatie. Voor u ligt versie 1 van de VME. De brochure is bedoeld om de principes van de VME uiteen te zetten en om inspiratie te bieden voor mogelijke toepassingen. (Author/publisher)
Samenvatting