Verkenning beladingsgraad goederenvervoer van 45 naar 65%.

Auteur(s)
Francke, J.
Jaar
Samenvatting

De directie Wegen en Verkeersveiligheid (W&V) van het Directoraat-Generaal Bereikbaarheid (DGB) heeft het KiM gevraagd om enkele feiten opeen rij te zetten over de ontwikkeling van de beladingsgraad in het goederenvervoer. Deze feiten zijn gewenst voor een juiste interpretatie van de ambitie van de Topsector Logistiek (SPL) om de beladingsgraad te verhogen van 45% nu naar 65% in 2020! Deze ontwikkeling levert input voor de rol en belangen van IenM bij beleidsontwikkeling op gebied van bereikbaarheid (bereikbaarheid/Beter benutten) en leefbaarheid (klimaat/luchtkwaliteit). In deze notitie komen de volgende deelvragen aan de orde: * Hoeveel vrachtverkeer rijdt er op de Nederlandse wegen en wat dragen die bij aan de CO2 emissies in Nederland? * Wat is ‘de beladingsgraad’? * Waar is de huidige beladingsgraad van 45% van de Topsector op gebaseerd? * Hoeveel bedraagt ‘de beladingsgraad’ op dit moment en in het verleden? * Welke verklaringen zijn er voor de ontwikkeling van de beladingsgraad in het afgelopen decennium? Deze notitie gaat niet in op de vraag of en zo ja welke welk aangrijpingspunten er zijn voor gericht overheidsbeleid om de ambitie te bereiken van de Topsector Logistiek naar een hogere beladingsgraad. Voor beantwoording van die vraag is aanvullend onderzoek nodig. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20141095 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2013, 21 p., 8 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.