Verkenning mobiliteit en bereikbaarheid 2011-2015.

Auteur(s)
Francke, J. Derriks, H. Gordijn, H. Groot, W. & Savelberg, F.
Jaar
Samenvatting

Na een daling van de mobiliteit door de economische crisis neemt de hoeveelheid verkeer van 2010 tot 2015 weer toe. Het wegverkeer groeit de komende 5 jaar naar verwachting harder dan in de afgelopen 5 jaar. Dit betekent dat er ook weer meer files komen. In het afgelopen jaar leidde een geringe daling van de hoeveelheid verkeer tot een veel grotere daling van vertraging door files en verkeersdrukte. De komende jaren is een omgekeerde ontwikkeling te verwachten. Het doel dat de overheid zich heeft gesteld voor de vermindering van files ligt daardoor bij ongewijzigd beleid buiten bereik. Voor het goederenvervoer en de luchtvaart, die beide sterk afhankelijk zijn van internationale ontwikkelingen, waren de gevolgen van de crisis veel groter. Bij het economisch herstel trekt echter zowel de goederenstroom als het aantal luchtvaartpassagiers ook weer sneller aan. Dat blijkt uit de ‘Verkenning mobiliteit en bereikbaarheid 2011-2015’. In deze verkenning kijkt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid vooruit naar de ontwikkelingen in de nieuwe kabinetsperiode 2011-2015. Het totale wegverkeer zal naar verwachting in 2015 bij een gemiddelde economische groei 14 procent hoger zijn dan in 2010. Dat leidt in 2015 tot 16 procent meer vertraging door files en verkeersdrukte op het hoofdwegennet dan in 2010. Afhankelijk van de economische ontwikkeling kunnen deze vertragingen echter ook fors meer of minder zijn: bij minder economische groei 4 procent en bij meer economische groei 30 procent. De groei van het reizigersvervoer per spoor ligt tussen 2010 en 2015 afhankelijk van de economische ontwikkeling tussen de 6 en 11 procent. De verwachting is dat het aantal reizigerskilometers in het stads- en streekvervoer ongeveer gelijk zal blijven. (Author/publisher) English title: Mobility and Accessibility Outlook 2011-2015. English abstract: Following a decrease in mobility levels due to the effects of the economic crisis, traffic volumes are again expected to increase from 2010 to 2015. Road traffic is expected to increase at a faster rate over the next 5 years than during the previous 5 years. This implies increased congestion levels. Over the past year, a small decrease in traffic volumes has led to a much larger decrease in delays caused by congestion. In the coming years, a reversal of this development is expected. The government objective of reducing congestion cannot be achieved under the current policies. The economic crisis had a much greater impact on freight transport and the aviation sector, both of which are strongly dependent on international developments. As the economy recovers, both freight transport flows and the number of airline passengers will also increase rapidly. These are the findings of the ‘Mobility and Accessibility Outlook 2011-2015’. In this study, the KiM Netherlands Institute for Transport Policy Analysis looks ahead to developments during the new Cabinet period of 2011-2015. n 2015 the number of kilometres travelled by car is expected to be 14 percent higher than in 2010 with average economic growth. Consequently, in 2015 there will be 16 percent more delays due to traffic jams and congestion on the main road network, as compared to 2010. Future uncertainties about economic development could result in significantly more or significantly less congestion. Slower economic growth leads to an increase of delays of only 4 percent, whereas rapid economic growth could lead to a 30 percent increase in delays. Depending on the rates of economic development, the growth of passenger travel by train from 2010 and 2015 is estimated at 6 to 11 percent. The number of passenger kilometres travelled using regional public transport services – bus, tram and metro – is expected to remain relatively constant. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20101741 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2010, 44 p., 25 ref.; KiM-10-R04 - ISBN 978-90-8902-076-5

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.