Verklaring mobiliteit en bereikbaarheid 1985-2008 : ontwikkeling en verklaring van de mobiliteit en bereikbaarheid in Nederland.

Auteur(s)
Olde Kalter, M.-J. Loop, H. van der & Harms, L.
Jaar
Samenvatting

De mobiliteit van Nederlanders is sinds 1985 met bijna 40 procent gestegen. Het aantal autokilometers nam met 55 procent het meest toe. De groei van het autoverkeer zorgt voor meer files, waardoor de reistijden toenemen en de bereikbaarheid onder druk komt te staan. Vertragingen door files op het hoofdwegennet namen van 2000 tot en met 2008 toe met 58 procent, ondanks overheidsmaatregelen. De belangrijkste oorzaken voor de toename van de vertragingen zijn de groei van de bevolking, een toename van het aantal vrouwen en mannen met een baan en het toegenomen autobezit. Om de ontwikkelingen in de mobiliteit en bereikbaarheid beter te kunnen verklaren, heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) gegevens over de mobiliteit en bereikbaarheid in Nederland bij elkaar gebracht en geanalyseerd. Daarmee komt het KiM tegemoet aan de informatiebehoefte bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het KiM heeft een model ontwikkeld waarmee het mogelijk is om — op basis van het aantal verplaatsingen en reizigerskilometers — te bepalen welk deel van de mobiliteitsgroei het gevolg is van bevolkingsgroei en welk deel van veranderingen in het gedrag van Nederlanders. Om de bereikbaarheid op het hoofdwegennet te verklaren, heeft het KiM met statistische analyses het verband onderzocht tussen invloedsfactoren enerzijds (zoals het aantal inwoners, banen en autobezit) en bereikbaarheidsfactoren anderzijds (bijvoorbeeld reistijdverlies). Beide methoden zijn nog in ontwikkeling. Om de ontwikkelingen in de mobiliteit van personen beter te kunnen verklaren, doet het KiM dit jaar nader onderzoek naar de achtergronden van de veranderingen in het gedrag, zoals het afleggen van langere woonwerkafstanden. De eerste resultaten van dat onderzoek zullen worden gepubliceerd in de Mobiliteitsbalans 2010. Op het gebied van de bereikbaarheid komt het KiM dit jaar ook met een studie naar de ontwikkeling en verklaring van de betrouwbaarheid en robuustheid op het hoofdwegennet, vanuit het perspectief van de reiziger. (Author/publisher) English abstract: Since 1985, the mobility of the Dutch population has increased by nearly 40 percent. The largest increase - 55 percent - is in the amount of kilometres travelled by car. Increased car traffic has resulted in heavier congestion (traffic jams), which in turn has caused travel times to rise and placed increasing pressure on accessibility. Delays due to congestion on the main road network rose by 58 percent from 2000 to 2008, despite governmental policy initiatives. The primary reasons for increasing traffic delays are: population growth, an increase in the number of employed people, and increased rates of car ownership. In order to better explain developments in mobility and accessibility, KiM Netherlands Institute for Transport Policy Analysis has collected and analyzed the available data on mobility and accessibility in the Netherlands. As such, KiM provides the Dutch Ministry of Transport, Public Works and Water Management with the information it requires. KIM has developed a model based on numbers of trips undertaken and passenger kilometres - that makes it possible to determine which aspects of the growth in mobility are attributable to population growth and which aspects to the travel behaviour of the Dutch population. In determining the accessibility of the main road network, KiM uses statistical analyses to study the connection between, on one hand, various influential factors (such as population size, number of jobs, and rates of car ownership), and on the other, accessibility factors (for example, travel time delays). Presently, both methods are still under development. To gain a deeper understanding of personal mobility, KIM will conduct further research this year focused on the underlying reasons for changes in travel behaviour, such as longer home-to-work commuting distances. The initial findings from this research will be published in the 2010 Mobility Report (Mobiliteitsbalans 2010). With regard to accessibility, KiM will also publish this year an explanatory study detailing the development of reliability and robustness in the main road network, from the perspective of travellers. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

1 + 15 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20100428 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid KiM, 2010, 58 p., 25 ref.; KiM-10-A03 - ISBN 978-90-8902-068-0

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.