Veroorzakers van verkeersongevallen : een onderzoek naar profielen.

Auteur(s)
Tanghe, D.
Jaar
Samenvatting

Verkeers(on)veiligheid is een belangrijk maatschappelijk thema en verdient criminologische aandacht. Profielbepalingen over groepen van bestuurders die de verkeersonveiligheid op een hardnekkige wijze in de hand blijven werken, kunnen bijdragen tot het opzetten van gerichte preventieve en hulpverleningsacties. Specifieke informatie over groepen van „veroorzakers? van verkeersongevallen kunnen eveneens bijdragen tot efficiëntere reacties op dit dadergedrag. De profielbepaling, op basis van literatuuronderzoek, betreft in de eerste plaats groepen van bestuurders die een hoger risico lopen om „betrokken? te geraken bij een verkeersongeval. Hiervoor zijn drie belangrijke redenen aan te geven. Verkeersongevallen behoren tot het domein van de collectieve verantwoordelijkheid en zijn hierdoor maar gedeeltelijk terug te brengen tot het niveau van het individuele „tekort?. Er is daarnaast ook terechte kritiek op het onderscheid „veroorzaker–slachtoffer?, zeker wanneer de focus ligt op preventie en hulpverlening. In de literatuur is, tenslotte, vooral informatie beschikbaar over bestuurders die een hoger risico lopen om betrokken te geraken bij verkeersongevallen. Het samenstellen van de profielen van risicogroepen met betrekking tot verkeersongevallen is in deze verhandeling gebaseerd op de indeling van het profiel van Van Vlierden, Vesentini en Cuyvers, met bijzondere aandacht voor persoonskenmerken en voor situationele kenmerken. De belangrijkste risicogroepen zijn bestuurders die rijden onder invloed van alcohol, bestuurders die te snel rijden en jonge, onervaren bestuurders. Het profiel van bestuurders die rijden onder invloed van alcohol is scherper afgetekend en geeft nuttige informatie voor gerichte preventie. Het profiel van bestuurders die te snel rijden, blijft té algemeen. Hier zijn kennis over de factoren die een invloed hebben op het snelheidsgedrag en de wijze waarop bestuurders een snelheidskeuze maken veel bruikbaarder. Jonge, onervaren bestuurders hebben een hogere ongevalbetrokkenheid en een hoog ongevalrisico door hun leeftijd en hun gebrek aan ervaring. „High risk? groepen van verkeersongevallen kunnen via profielen nog scherper in beeld gebracht worden als er meer informatie, specifiek over de veroorzakers van verkeersongevallen, verzameld wordt. Opvallend bij deze risicogroepen is dat norm- en grensoverschrijdend gedrag zoals risicorijgedrag zich ook voordoet buiten het verkeer. Voor deze bestuurders is het verkeer niet de enige en de beste vertrekbasis om ongewenst gedrag aan te pakken. Een meersporenbeleid in de algemene aanpak van verkeersongevallen is noodzakelijk. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

8 + 2 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20091207 ST [electronic version only]
Uitgave

Leuven, Katholieke Universiteit Leuven, Faculteit Rechtsgeleerdheid, 2009, 87 p., 73 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.