Verrijken in plaats van bereiken : whitepaper social media 2013.

Auteur(s)
Veer, N. van der Buitinga, S. & Ivo Duchateau, I.
Jaar
Samenvatting

Aan de basis van deze whitepaper staan de uitkomsten van ons onderzoek. Via deze whitepaper willen we u graag het volgende meegeven: 1. De acceptatie van Social Media in Nederland is hoog en het belang van Social Media is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Social Media is daarmee een belangrijk media kanaal geworden. 2. Tegelijkertijd is het gebruik in Nederland aan het stabiliseren. Het (dagelijks) gebruik van de grote platformen is aan het stabiliseren, maar ook de acceptatie van nieuwe platformen gaat niet heel snel. De focus voor organisaties kan van kwantiteit (‘hoeveel volgers hebben we’) naar kwaliteit (‘wat doet u voor uw volgers?’). 3. Een gedegen strategie is onontbeerlijk. Dit klinkt logisch, maar is vaak het moeilijkste. Het gaat daarbij om de fundamentele vragen: ‘wat betekenen wij eigenlijk voor onze doelgroep’? En ‘welke waarde voegen wij toe of kunnen wij toevoegen?’. Daarnaast denken we dat Social Media een katalysator is van een belangrijke en fundamentele trend. Namelijk dat de ‘klant’ steeds meer centraal komt te staan. Extreem centraal zelfs. Deze uitkomsten staan dan volgens ons niet op zichzelf . Ze maken deel uit van een belangrijke sociale en economische ontwikkeling. In de paragraaf ‘Onze visie’ gaan we daar dieper op in. Tegelijkertijd willen we u ook waarschuwen. Het is heel verleidelijk om Social Media als prioriteit te zien voor het komend jaar. In het stuk ‘Epiloog’ zult u zien dat het ‘duizendpoot complex’ in vele sectoren op de loer ligt. Misschien is ‘focus aanbrengen’ op dit moment wel veel belangrijker voor u. Over het onderzoek zelf: de grootste longitudinale studie naar Social Media in Nederland Newcom Research & Consultancy (zie ook www.newcom.nl/socialmedia) onderzoekt sinds 2010 het Social Media landschap in Nederland. Welke Social media platformen zijn belangrijk? Welke worden veel gebruikt? Wat zijn de verwachtingen in het gebruik? Wie volgt welke typeorganisatie? Wat zijn de trends? In 2010 zijn deze vragen onderzocht in twee verkennende studies onder in totaal 2.000 Nederlanders. Sinds 2011 is het onderzoek zeer grootschalig opgezet. In 2011 hebben er ruim 8.000 respondenten aan het onderzoek meegewerkt, in 2012 ruim 11.000. In 2013 hebben maar liefst ruim 13.700 respondenten aan het onderzoek meegewerkt. Het onderzoek is daarmee met recht de grootste longitudinale studie naar Social Media in Nederland. De steekproef is een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

2 + 12 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20130499 ST [electronic version only]
Uitgave

Enschede, Newcom Research & Consultancy, 2013, 25 p.; Kenmerk project 2013.11049.2732

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.