In dit verslag wordt een overzicht gegeven van onderzoekingen ter verbetering van de veiligheid van inzittenden van voertuigen in het geval dat deze bij een ongeluk betrokken zouden raken. In hoofdzaak werd bestudeerd het gedrag van veiligheidgordels onder dynamische omstandigheden. Verder werd nog een begin gemaakt met het onderzoek van voorruiten en valhelmen. Bovendien werden gegevens van ongevallen verzameld en statistisch uitgewerkt. De proeven werden uitgevoerd op de proefbaan van het RAI en TNO Instituut voor Wegtransportmiddelen. De hoofdfrequentie filmopnamen van de proefbotsingen werden gemaakt door de sectie Ultrasnelle Fotografie van het Centraal Technisch Instituut TNO. De uitwerking van de verkregen resultaten geschieden in onderlinge samenwerking door medewerkers van genoemde Instituten. De medische aspecten van onderzoek werden behandelt door Professor Dr. F. van Faassen, hoogleraar in de anatomie en embryologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Een en ander leidde tot een nauwe samenwerking, zodat thans kan worden gesproken van een werkgroep die zich bezighoudt met het onderzoek van "beschermd autorijden". Dit onderzoek heeft een aantal interressante gezichtspunten opgeleverd, waarop in dit verslag wordt ingegaan. Een overzicht van de tot nu toe verkregen resultaten wordt gegeven en een programma voor verder onderzoek wordt voorgesteld.
Samenvatting