In opdracht van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer is een studie uitgevoerd die inzicht moet bieden in de kansen en mogelijkheden voor toekomstig verkeersveiligheidsbeleid. Hiertoe is eerst geschetst naar welke gewenste situatie toegewerkt dient te worden. Gedacht wordt aan een constructie, waarin één private partij, de zogeheten 'provider', verantwoordelijk is voor alle kwaliteitsaspecten van het verkeers- en vervoerssysteem in een bepaald gebied. Verkeersveiligheid is dan één van de kwaliteitsaspecten waarop de 'klant' (weggebruiker) de provider kan aanspreken. In een vervolgstudie is op basis van gesprekken met gezaghebbende experts en bestudering van recente wetenschappelijke literatuur nagegaan welke knelpunten kunnen ontstaan, wanneer daadwerkelijk 'toegewerkt' wordt naar zo'n constructie. Achtereenvolgens wordt ingegaan op de technische vraagstukken en op juridische, bestuurlijk-organisatorische en economische aspecten. Deze notitie geeft een samenvatting van de studie. (Author/publisher)
Samenvatting