Eisen te stellen aan het gezichtsvermogen van een automobilist en enige testen ter vaststelling daarvan. 3. Gezichtsscherpte bij automobilisten. De nadruk wordt gelegd op het aanzienlijk percentage chauffeurs die op de wegen rijden met een gebrekkig en niet gecorrigeerd gezicht. Vervolgens worden de eisen opgesomd die, met betrekking tot de gezichtsscherpte, in verschillende landen worden gesteld: Groot-Brittannieë, de U.S.A., Canada, Duitsland, Nederland, Zweden en Australië. De gezichtsscherpte wordt bepaald en toegelicht. Verschillende tabellen hebben betrekking op de gezichtsscherpte, in verband met de afstand, de rijsnelheid en de leeftijd van de chauffeur. In de laatste paragrafen worden de coördinatie van de ogen, het gezichtsveld, het onderscheiden van kleuren, de gezichtsscherpte bij nacht en het terugvinden van het gezicht na verblinding behandeld. Tot slot volgen enkele aanbevelingen betreffende de factoren die ter gelegenheid van het onderzoek van het gezichtsvermogen bij chauffeurs dienen beoordeeld te worden.
Samenvatting