Voorrang op de rotonde : wat is de veiligste manier?

Auteur(s)
Hagenzieker, M.P.
Jaar
Samenvatting

Wereldwijd komen jaarlijks meer dan een miljoen mensen om in het verkeer op de weg. In Europa ongeveer 25.000 en in Nederland 621 in 2015. Het aantal ernstige verkeersgewonden is nog vele malen hoger: in Nederland ruim 21.000. Bijna de helft van het aantal geregistreerde verkeersslachtoffers in Nederland valt op kruispunten. Er is dus veel winst te behalen door kruispunten veiliger te maken. Eén oplossing is om van (gewone) kruispunten rotondes te maken. Een vraag die al lang speelt is: moeten fietsers er voorrang hebben of niet? Het antwoord is — kort door de bocht — het is maar wat je gewend bent. In Nederland zijn er naar schatting zo’n 4000 rotondes. Rotondes zijn veiliger dan kruispunten, omdat het aantal mogelijke conflictpunten er lager is. Op een kruispunt gaat het verkeer rechtdoor, komt het je tegemoet, komt het van links of van rechts. Dit levert een veelvoud aan mogelijkheden om te botsen vergeleken met rotondes. Bovendien verlagen rotondes over het algemeen 125 de naderingssnelheid. Onderzoek in binnen- en buitenland laat zien dat het ombouwen van kruispunten naar rotondes kan zorgen voor een enorme reductie in verkeersongevallen: gemiddeld zo’n 40 procent voor alle letselongevallen. Voor dodelijke ongevallen is de gemiddelde reductie zelfs65procent.2 Rotondes hebben niet allemaal dezelfde uitvoering. Mede afhankelijk van de ruimte en hoeveel verkeer eroverheen rijdt, zijn er verschillen in diameter en aantal rijstroken, zijn er wel of geen fietsstroken of vrijliggende fietspaden, en kan de voorrang er anders geregeld zijn. Al deze factoren hebben een effect op de verkeersveiligheid. Omdat rotondes vaak op meer dan één aspect van elkaar verschillen, is het niet zo eenvoudig om uit te zoeken hoe de ‘ideale’ rotonde eruitziet. Als we willen weten hoe voorrang op rotondes het best geregeld kan worden, helpt het om te kijken naar wat we weten over het gedrag van mensen en hoe dat tot stand komt, zowel in het algemeen als in het verkeer. Want verkeersveiligheid is niet puur een kwestie van het inrichten van de omgeving, maar ook van hoe mensen zich in die omgeving gedragen. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20170176 ST [electronic version only]
Uitgave

In: Hoe zwaar is licht? : meer dan 100 dringende vragen aan de wetenschap, Amsterdam, Uitgeverij Balans, 2017, p. 125-127, 2 ref.

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.