Voorstel voor een methode van risico-inventarisatie voor lichte elektrische voertuigen.

Auteur(s)
Goede, M. de Wijlhuizen, G.J. & Mons, C.
Jaar
Samenvatting

Naar aanleiding van het tragische ongeval met de Stint op 20 september 2018 is de destijds bestaande Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen, waaronder de Stint in 2011 is toegelaten, op 26 april 2019 aangescherpt. Op basis van de adviezen die op 16 oktober 2019 zijn gedaan in het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid Veilig toelaten op de weg – Lessen naar aanleiding van een ongeval met een Stint, is vervolgens door de minister van Infrastructuur en Waterstaat besloten een nieuw nationaal toelatingskader voor lichte elektrische voertuigen (LEV’s) op te stellen. Dit kader is bedoeld voor alle LEV’s die geen EU-typegoedkeuring hebben, dus ook voor voertuigen die op dit moment al op de openbare weg zijn toegestaan, zoals elektrische bakfietsen. Naast een technische keuring van de voertuigen die onder dit kader zullen vallen en het uitvoeren van rijtesten met die voertuigen, dient er een risico-inventarisatie te worden uitgevoerd op het niveau van de interactie tussen voertuig, bestuurder en verkeersomgeving. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft SWOV gevraagd een voorstel te doen voor een methode waarmee een risico-inventarisatie kan worden uitgevoerd. De risico-inventarisatie kan deel uitmaken van zowel de procedure voor de huidige Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen als het nieuwe toelatingskader voor LEV’s. Verder heeft het ministerie SWOV gevraagd globaal advies te geven voor monitoring van de risico’s nadat een licht elektrisch voertuig op de weg is toegelaten.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20200539 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, SWOV - Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, 2020, 40 p., ref.; R-2020-13

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.