Voortgezet onderwijs.

Auteur(s)
Vogelzang, M. Wolf, I. de Zevenbergen, D. Breuer, T. & Swanborn, M. (eindred.)
Jaar
Samenvatting

De Staat van het Voortgezet Onderwijs 2019 bevat trends en ontwikkelingen binnen deze onderwijssector. Dit deelrapport komt uit het rapport De Staat van het Onderwijs 2019. Behalve in de grote steden krijgen vrijwel alle scholen te maken met krimp. Een gunstige bevinding is dat er in 2018 voor het eerst meer opstroom dan afstroom plaatsvindt in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Een minder gunstige ontwikkeling is dat de havo in vergelijking met de andere schoolsoorten op veel fronten in prestaties achterblijft. De leerlingen in het voortgezet onderwijs zijn over het algemeen gelukkig en positief over school, maar in vergelijking met andere landen is de motivatie lager. De basiskwaliteit van de reguliere lessen is veelal op orde, maar bieden weinig uitdaging en leerlingen ervaren weinig autonomie. Kenmerkend voor de gemiddelde les is de cijferverslaving. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20200082 ST [electronic version only]
Uitgave

In: De staat van het onderwijs 2019, Utrecht, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Inspectie voor het Onderwijs, p. 84-113, ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.