Waarom rijdt men verkeerd op de Randweg Eindhoven? Paper gepresenteerd tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010.

Auteur(s)
Pol, M. Graaf, A. de & Boxum, J.
Jaar
Samenvatting

Sinds de ingebruikname van de nieuwe Randweg Eindhoven wordt Rijkswaterstaat geconfronteerd met een groot aantal verkeerdrijders. Verkeerdrijders zijn de weggebruikers die —omdat men eerder een verkeerde keuze maakte- direct na het verlaten van de afrit van de autosnelweg weer kiezen voor de toerit in de tegengestelde richting. Het verkeerd rijden leidt tot verkeersveiligheid- en doorstromingsproblemen. In opdracht van Rijkswaterstaat Dienst Noord-Brabant heeft Goudappel Coffeng een enquêteonderzoek uitgevoerd onder de verkeerdrijders op de nieuwe Randweg Eindhoven in week 24 van 2010. Het hoofddoel van dit onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de Hoofdoorzaken waarom bestuurders verkeerd rijden. Veel verkeerdrijders vertrouwden op hun niet geupdate navigatiesysteem waardoor zij verkeerd reden. Daarnaast geven, vooral verkeerdrijders met bestemming Eindhoven, aan dat zij verkeerd zijn gereden vanwege de onduidelijkheid van het nieuwe systeem waarbij de parallelbanen en de hoofdrijbanen van elkaar zijn gescheiden en vanwege onduidelijkheden in bebording. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20101949 x ST [electronic version only]
Uitgave

In: Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010, 10 p.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.