Wat vinden de Europese automobilisten van verkeersveiligheid ? : resultaten van een Europese enquête (Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe SARTRE 3).

Auteur(s)
Cauzard , J.-P. (ed.)
Jaar
Samenvatting

De afkorting SARTRE staat voor ‘Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe’, of in het Nederlands: ‘Sociale houdingen ten opzichte van verkeersrisico's in Europa’. Een groep van onderzoekers, de zogenoemde SARTRE-groep, begon in 1991 verkeersveiligheid in Europese landen te onderzoeken door automobilisten te interviewen. De eerste SARTREenquête werd in 1991 in vijftien landen gehouden, de tweede werd in 1996 uitgevoerd in 19 Europese landen. De derde en laatste SARTRE-enquête, genoemd SARTRE-3, werd in 2002 uitgevoerd in 23 Europese landen. In elk land werden minimaal 1000 automobilisten geïnterviewd, zodat in totaal de meningen en voorkeuren van ongeveer 24.000 automobilisten zijn vastgelegd. Het SARTRE-onderzoek levert informatie over attituden, gedrag en ervaringen van automobilisten, en biedt de mogelijkheid om automobilisten in verschillende landen met elkaar te vergelijken. Ook wijst het onderzoek op verkeersmaatregelen die gedrag in het verkeer en verkeersveiligheid kunnen verbeteren. Deze brochure heeft als doel de belangrijkste resultaten van de SARTREenquête te rapporteren aan het Europese publiek. De brochure vergelijkt attituden en gedrag van automobilisten in verschillende landen. Ook wordt aandacht besteed aan de meningen van automobilisten over (nieuwe) verkeersmaatregelen, aan de mogelijke culturele en sociale factoren die van invloed zijn op verkeersveiligheid en ten slotte aan de maatregelen die genomen kunnen worden om Europese automobilisten veiliger te maken. Het SARTRE 3-onderzoek wijst enerzijds uit dat de meeste automobilisten (Author/publisher) English abstract: SARTRE is an acronym for ‘Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe’. The SARTRE group started to look at safety on European roads in 1991 by conducting the same driver surveys in each country. The first SARTRE study was conducted in 15 countries, the second, conducted five years later, was expanded to include 19 countries. The latest, called SARTRE 3, was carried out in 23 countries. Each country surveyed around 1,000 drivers so that, in total, approximately 24,000 drivers were interviewed. The surveys provide information on driver attitudes, behaviour and experiences (e.g. of enforcement activity) and therefore provide an excellent opportunity to compare drivers in different countries and identify measures that could improve behaviour and safety both in individual countries and throughout Europe. This document is intended to report some of the main findings of the SARTRE survey to a Europe-wide audience. In particular it compares the attitudes and behaviour of drivers, examines how drivers feel about traffic regulations, considers how cultural and social factors influence safety and discusses which measures could be taken to make European drivers safer. (Author/publisher) For the English version of this brochure see http://sartre.inrets.fr/english/sartre3E/Booklets/english/Page01.htm

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 31982 [electronic version only] /83 /
Uitgave

Leidschendam, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, 2004, 24 p.

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.