Welvaartsimplicaties van overheidsinterventie : de public interest benadering.

Auteur(s)
Deben, L.
Jaar
Samenvatting

Diverse juridische regimes, zoals aansprakelijkheid, belastingen en directe overheids regulering zijn bij het verkeersveiligheidsbeleid betrokken. Het opgelegde regime is afhankelijk van de benadering van de regelgever. Ongeacht de terminologie en de werkwijze beogen alle vermelde methodes hetzelfde doel, namelijk het geven van prikkel aan rechtssubjecten zodat deze zich conformeren aan de vastgestelde beleidsdoelen. Bij de bepaling van het verkeersveiligheidsbeleid wordt de vraag gesteld op welke gronden de overheid zich bij de keuze uit het bestaande gamma aan rechtsregimes baseert en of deze keuze een gepast beleid toelaat. Daarom wordt vanuit rechtseconomisch perspectief de gedragssturing door de verschillende instrumenten beschreven. De centrale vraag is hier of het geldende recht de door de wetgever beoogde effecten teweegbrengt. Bij de beoordeling van de efficiëntie wordt uitgegaan van de assumptie dat de overheid het algemene belang in hun handelen centraal stelt. Natuurlijk moet bij de analyse van de verkeersveiligheidssituatie eerst de vraag worden beantwoord of overheidsinterventie noodzakelijk is. Vervolgens wordt bij een bevestigend antwoord onderzocht of de gekozen overheidsmaatregel een aangepaste oplossing aanbiedt voor het gestelde probleem. Door de analyse van de verschillende rechtsregimes wordt de rol van de wetgeving bij de verbetering van de verkeersomgeving verduidelijkt. De resultaten van het onderzoek kunnen dienen als het vertrekpunt voor een de evaluatie van recht en beleid. (Author/publisher) There are a number of legal regimes present in traffic safety policy. Regardless of the method government applies, it always serves the same purpose. The legal regime is applied to make the traffic participant obey the care standard. On what grounds does the government decide to use a particular legal regime? In order to find out the motives of the choice of a legal regime the report describes the way the regimes affect the behaviour of traffic participants. With that regard the analysis solely describes the efficiency of the regimes from a public interest approach. The first issue dealt with is whether legislation is necessary at all. In case of an affirmative answer the analysis provides an answer to the question whether the chosen approach is the best method. By depicting the various legislative methods, an explanation of their contribution to the amelioration of traffic safety situation is provided for. The results of the research might serve as a starting point for the evaluation of the legislation and policy. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/modules/publications/store…

Publicatie aanvragen

3 + 10 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
C 34717 [electronic version only]
Uitgave

Diepenbeek, Steunpunt Verkeersveiligheid, 2005, 58 p., 101 ref.; Rapportnummer RA-2005-62

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.