Wie stelt de virtuele norm? : evaluatie Floating Car Data, Zuid-Holland.

Auteur(s)
Jong. R. de Klunder, G. & Oldenburger, A.
Jaar
Samenvatting

Dichtslibbende wegen zijn al lang niet meer alleen voorbehouden aan het rijkswegennet. Het provinciale wegennet begint ook steeds meer hinder te ondervinden van het toenemende verkeer. Vandaar dat de provincie Zuid Holland het initiatief heeft genomen om na te gaan in hoeverre radar- en ICT-technologie benut kunnen worden om het verkeer beter in banen te leiden. In een tijd waarin ICT zich sneller beweegt dan het verkeer is het een uitdaging om te onderzoeken of mobiele telecommunicatie de mobiliteit positief kan beïnvloeden. Zo is onderzocht of het mogelijk is om de gegevens van bellende mobilisten (MTS-systeem van LogicaCMG) te gebruiken om inzicht te verkrijgen in de verkeersdrukte op het provinciale wegennet rondom Alphen aan de Rijn. Om vast te kunnen stellen of het MTS-systeem kwalitatief hoogwaardige en betrouwbare informatie levert heeft de provincie Zuid-Holland grote waarde gehecht aan gedegen en statistisch verantwoorde controlemetingen. TNO heeft ten behoeve van het MTS-systeem op alle trajecten camera’s met kentekenherkenning geplaatst. Gebleken is dat op één traject na alle metingen statistisch verantwoorde controledata hebben opgeleverd. Naast de kwalitatieve aspecten is ook gekeken naar de toepasbaarheid van beide systemen voor dynamisch verkeersmanagement, onderhoudsprognose en verkeersmodellen. In het onderzoek is onderscheid gemaakt naar verkeerswegen met oplopende verkeersintensiteit en naar werk-, vakantie- en weekenddagen. Overall constateren wij dat de MTS-pilot van de provincie Zuid Holland heeft bijgedragen aan het verhogen van het inzicht in de wijze waarop verkeersinformatie kan worden ingewonnen op andersoortige wegen dan het hoofdwegennet. Vanwege de complexe verkeersstromen is het geen sinecure om op het onderliggend wegennet met relatief beperkte middelen tot hoogwaardige inwinsystemen te komen. Naarmate meer inzicht wordt verkregen in het verkeerskundig gedrag op het onderliggend wegennet, zal het MTS-systeem in staat zijn resultaten weer te geven die meer in lijn zijn met de feitelijke situatie. Waar binnen de verkeer en vervoerwereld de norm jarenlang bestond uit het registreren van zoveel mogelijk voertuigbewegingen, laat de ICT wereld zien dat ook met beduidend minder waarnemingen aansprekende resultaten bereikt kunnen worden. Om echter niet van het ene uiterste in het andere te schieten ligt er nu een schitterende uitdaging in het verschiet om voor de ICT systemen een nieuwe norm vast te stellen. Een norm die voor reisinformatie en verkeersmanagement aangeeft hoeveel voertuigwaarnemingen per wegtype minimaal noodzakelijk zijn. Kortom, wie stelt de virtuele norm? (Author/publisher)

Publicatie aanvragen

1 + 11 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.

Publicatie

Bibliotheeknummer
20062173 e9 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Uitgave

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 5, p. 1351-1368, 2 ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.