Wie stuurt ? : verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer.

Auteur(s)
-
Jaar
Samenvatting

Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) zijn rijhulpsystemen die de bestuurder ondersteunen bij het uitvoeren van de primaire rijtaak. ADAS nemen de omgeving waar door middel van sensoren en kunnen de besturing van de snelheid of rijrichting overnemen onder verantwoordelijkheid van de persoon aan het stuur. Dergelijke systemen kunnen de bestuurder ook waarschuwen in door het systeem als gevaarlijk ingeschatte situaties. Automatisering in het wegverkeer kan bijdragen aan vergroting van de verkeersveiligheid maar gaat ook gepaard met nieuwe verkeersveiligheidsrisico’s. Op basis van onderzoek van ongevallen, bestudering van literatuur en gesprekken met experts identificeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid een aantal soorten nieuwe risico’s, die nog niet voldoende onderkend en beheerst worden. ADAS zijn nog niet volwassen als ze op de markt komen. Dit betekent dat ze nog verder doorontwikkeld worden na toelating op de openbare weg. Samen met het kennisgebrek van bestuurders, ontstaan situaties waarin bestuurders niet begrijpen waarom de auto op een bepaalde manier reageert of juist niet reageert. Daarnaast vervullen bestuurders in auto’s met ADAS een andere rol dan in conventionele auto’s, namelijk de rol van operator. Het takenpakket dat bij deze rol hoort, heeft als risico dat bestuurders minder alert zijn en te laat reageren. Automatisering maakt minder alert. Tegelijkertijd is juridisch gezien de bestuurder verantwoordelijk en aansprakelijk, ook als de auto ingrijpt en/of als de bestuurder in de veronderstelling verkeert dat de auto zelf rijdt. Dat wringt en daar ontstaan risico’s. De voortschrijdende automatisering betekent ook dat auto’s met ADAS steeds meer rijdende computers zijn geworden. Daarmee worden ook de risico’s die horen bij computers steeds meer in auto’s met ADAS geïntroduceerd. Het gaat hierbij om cybersecurityrisico’s en om het risico dat noodzakelijke veiligheidsupdates uitblijven. Ook kunnen updates juist een risico vormen, als deze de functionaliteit van de ADAS en daarmee het rijgedrag van de auto veranderen zonder dat de bestuurder zich dat realiseert. (Author/publisher)

Publicatie

Bibliotheeknummer
20200296 ST [electronic version only]
Uitgave

Den Haag, Onderzoeksraad voor Veiligheid, 2019, 155 p., ref.

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.