Zwarte punten ontstaan door een combinatie van structurele problemen en zuiver toeval. Ook zonder maatregelen volgt, voor elke individuele locatie, op een jaar met veel ongelukken vaak een jaar met minder ongelukken (regression-to-the-mean). Hierdoor wordt de effectiviteit van verkeersmaatregelen dikwijls overschat. We beschikken over formules die rekening houden met deze regression-to-the-mean, en de effectiviteit veel beter schatten. Deze formules werken op basis van het aantal ongevallen per zwart punt, en het gemiddeld aantal ongevallen per type locatie (bv. kruispunt, weg met beperking 90 km/h). Voor Vlaanderen moeten deze gemiddelde data dus bepaald worden. Zolang we deze niet hebben, kunnen we de effectiviteit van een maatregel enkel schatten, als we voldoende vergelijkbare zwarte punten hebben waar deze maatregel is toegepast, en voldoende zwarte punten waar nog geen enkele maatregel is toegepast. (Author/publisher) The report is available at: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/nl/modules/publications/st…
Samenvatting