Wat is het ongevalsrisico voor ouderen bij verschillende vervoerswijzen?

Antwoord

In de jaren 2013-2022 overleden per miljard kilometer afgelegde afstand gemiddeld ongeveer 61 oudere fietsers, 5 oudere automobilisten en 35 oudere voetgangers per jaar als gevolg van een verkeersongeval, waarbij we met een oudere verkeersdeelnemer een 70-plusser bedoelen. Dit overlijdensrisico was voor oudere automobilisten 2,8 keer hoger dan voor jongere automobilisten (jonger dan 60 jaar; zie Afbeelding 3). Als we kijken naar fietsers en voetgangers, dan zien we dat het verschil in overlijdensrisico vele malen groter is: voor oudere voetgangers is dit 6,6 keer zo hoog, voor oudere fietsers 12,4 keer zo hoog. Waar automobilisten en voetgangers van 60-69 jaar een vergelijkbaar overlijdensrisico hebben als de jongere automobilisten en voetgangers, geldt voor fietsers dat het overlijdensrisico al vanaf 60 jaar toeneemt (Afbeelding 3). 

Afbeelding

Afbeelding 3. Het overlijdensrisico voor automobilisten, fietsers en voetgangers in de jaren 2013-2022, uitgesplitst naar leeftijdsgroepen (bron: CBS verkeersdoden en CBS/KIM Trendmodel).

De onderliggende data voor het maken van een uitsplitsing tussen conventionele fietsen (zonder trapondersteuning) en elektrische fietsen zijn niet beschikbaar. Die laatste categorie is erg populair onder oudere fietsers. Er is vooralsnog geen bewijs dat de kans op een ongeval voor de oudere op een elektrische fiets groter is dan op een conventionele fiets [2]. Voor oudere vrouwen zijn er wel indicaties dat ze vaker ernstig gewond raken als ze op een elektrische fiets rijden [3]. In de SWOV-factsheet Elektrische fietsen en speed-pedelecs wordt de vraag of de elektrische fiets onveiliger is dan een gewone fiets besproken. 

Image
afbeelding
Onderdeel van factsheet

Ouderen in het verkeer

Verkeersdeelnemers hebben vanaf hun zeventigste een verhoogd risico om te overlijden als gevolg van een verkeersongeval. Het overlijdensrisico is Meer

Deze factsheet gebruiken?