Wat is het effect van files op verkeersveiligheid?

Antwoord

De fase van filevorming heeft andere gevolgen voor de verkeersveiligheid dan de file zelf; vooral de kans op ernstige ongevallen is groter tijdens filevorming dan in de file zelf. Bij filevorming nemen de rijsnelheden (geleidelijk) af, rijden voertuigen erg dicht op elkaar en zorgen de kleinste verstoringen (bijvoorbeeld iemand die zijn voet van het gaspedaal haalt of licht remt) voor schokgolven in het verkeer. De snelheid van de verkeerstroom neemt steeds sterker af vanaf het punt van de verstoring, wat samengaat met veel en hard afremmen. Dit geeft een grote kans op kop-staartbotsingen. Binnen de file zelf gebeurt relatief weinig: het verkeer staat nagenoeg stil. Als er een ongeval plaatsvindt, is de snelheid laag en zijn de gevolgen gering. Aan de staart van de file neemt het risico op inrijden op de file toe.

Uit de ongevallenregistratie in BRON is niet te achterhalen hoeveel ongevallen er op jaarbasis plaatsvinden tijdens files of bij filevorming. In de periode 2004-2009 zijn deze gegevens wel door de politie vastgelegd en daaruit blijkt dat ongeveer 8-12% van alle ongevallen op rijkswegen (dus inclusief ongevallen met alleen materiële schade) bij files zijn geregistreerd. In de periode daarvoor en daarna zijn deze gegevens niet vastgelegd of is de registratie gedaald tot het nul-niveau. Op basis van verschillende oudere onderzoeken kan worden geconcludeerd dat files over het algemeen tot een afname in letselernst leiden, maar tot een toename in het aantal ongevallen [5]. In lijn hiermee laat recent SWOV-onderzoek [6] zien dat de kans op een incident-gerelateerd ongeval [i] onder optimale condities (free flow) tot een factor 5 kleiner is dan wanneer het verkeer gestremd is.


[i] zoals gemeld door het incidentmeldsysteem van Rijkswaterstaat

Image
Foto_Filevorming
Onderdeel van factsheet

Filevorming en wegwerkzaamheden

Files ontstaan met name wanneer de verkeersvraag groter is dan de capaciteit van de weg of als gevolg van een ongeval of een incident (bijvoorbeeld Meer

Deze factsheet gebruiken?