Welke maatregelen en factoren hebben bijgedragen aan de verbetering van de verkeersveiligheid voor kinderen?

Antwoord

Diverse maatregelen hebben bijgedragen aan de toename van de verkeersveiligheid in het algemeen en dus ook van de verkeersveiligheid voor kinderen. Het gaat om een combinatie van maatregelen op het gebied van infrastructuur, voertuigen, beveiligingsmiddelen en educatie.

Infrastructuur

Infrastructurele maatregelen zijn bijvoorbeeld het toegenomen aantal 30km/uur-zones, het vaker fysiek scheiden van snelverkeer en langzaam verkeer, meer rotondes en de maatregel om de bromfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Deze aspecten van Duurzaam Veilig zijn van direct belang voor alle fietsers en voetgangers, en dus ook voor fietsende en lopende kinderen [29] [30] [31] [32].

Voertuigveiligheid

Auto’s zijn veiliger geworden voor hun inzittenden, waaronder kinderen die als passagier vervoerd worden. Daarnaast zijn autofronten veiliger geworden, zodat botsingen met voetgangers en fietsers minder ernstig aflopen. Eind 2003 is hierover EU-regelgeving van kracht geworden, vooral ter bescherming van voetgangers. In de EU zijn voor vrachtauto's zichtverbeterende systemen verplicht; hieronder vallen ook dodehoekspiegels en -camera's. Dit soort systemen vermindert het aantal ongevallen tussen rechts afslaande vrachtauto's en fietsers.  Zie voor meer informatie de SWOV-factsheet Veilige personenauto's

Beveiligingsmiddelen

De bescherming van kinderen in een auto is verhoogd doordat men vaker kinderzitjes is gaan gebruiken en door de steeds verbeterde kinderzitjes. Het is in Nederland wettelijk verplicht om kinderen tot 1,35 meter in een door de EU goedgekeurd autokinderzitje te vervoeren in de auto. In 2013 ging de nieuwe EU-regelgeving met de naam ‘i-Size’ van kracht (ECE-R129). Deze regel stelt onder andere dat elk type kinderzitje een botsproef met goed gevolg moet hebben doorstaan voor het goedgekeurd wordt, dat kinderzitjes naar lichaamslengte moeten worden ingedeeld en dat kinderen tot 15 maanden tegen de rijrichting in vervoerd moeten worden. Ook kinderstoeltjes voor op de fiets moeten sinds 2004 voldoen aan een Europese veiligheidsnorm.

Educatie

Er zijn veel initiatieven op het gebied van verkeerseducatie, niet alleen op het gebied van de formele educatie door scholen, maar ook op het gebied van informele educatie door ouders. Ouders hebben een belangrijke rol om hun kinderen kennis en vaardigheden aan te leren om veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen [21]. Hoewel educatie van belang lijkt om kinderen voldoende toegerust te krijgen voor het verkeer, is over de effecten op ongevalsrisico niet veel bekend (zie ook de SWOV-factsheet Verkeerseducatie en de vraag Wat is het effect van verkeerseducatie en oefening op de veiligheid van kinderen in het verkeer?).

Onderdeel van factsheet

Kinderen van 0-14 jaar

Kinderen vormen als verkeersdeelnemers een kwetsbare groep. Ze zijn immers nog bezig om de vaardigheden te ontwikkelen waarmee ze… Meer

Deze factsheet gebruiken?