De term LEV verwijst naar lichte, elektrisch aangedreven voertuigen waarmee relatief kleine afstanden kunnen worden afgelegd. Welke voertuigen hier dan precies onder vallen, verschilt tussen publicaties en tussen landen. We houden in deze factsheet de categorisering van LEV’s aan zoals deze door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is voorgesteld voor het nog in te voeren LEV-toelatingskader [1][i]. Zie Tabel 1 voor een overzicht van de voorgestelde LEV-categorieën. Het gaat hier om voertuigen die niet onder een Europese verordening vallen. De (elektrische) brom- en snorfiets en de speed-pedelec vallen bijvoorbeeld onder de Europese verordening EU 168/2013.
Categorie |
Maximale constructie-snelheid |
Toegestane maximale massa[ii] |
Maximaal vermogen |
Maximale afmetingen l x b x h (m) |
Aantal personen |
1a. e-(bak)fiets met trapondersteuning < 55 kg |
≤ 25 km/uur |
200 kg |
250 watt |
2 wielen: > 2 wielen: |
1 bestuurder, max. 2 passagiers |
1b. alle ander LEV’s dan 1a. < 55 kg Bijvoorbeeld: e-step, Segway |
≤ 25 km/uur |
140 kg |
n.t.b. |
2 x 0,75 x 1,5 |
1 bestuurder |
2a. Goederenvervoer >55 kg Bijvoorbeeld: bakfiets voor goederen |
≤ 25 km/uur |
556 kg |
n.t.b. |
3 x 1 x 2 |
1 bestuurder |
2b. Personenvervoer > 55 kg Bijvoorbeeld: BSO-bus |
≤ 25 km/uur |
556 kg |
n.t.b. |
3 x 1 x 2 |
1 bestuurder, max. 8 passagiers |
Tabel 1. Voorgestelde LEV-categorieën voor het in te voeren LEV-toelatingskader.
Er is bij de voorgestelde categorisering een onderverdeling gemaakt in twee hoofdcategorieën: elektrisch aangedreven voertuigen met een maximale massa rijklaar (massa van het voertuig inclusief batterijen zonder belading) van 55 kilogram (categorie 1) en elektrisch aangedreven voertuigen met een massa rijklaar groter dan 55 kilogram (categorie 2). Categorie 1 is onderverdeeld in 1a en 1b. Onder categorie 1a vallen voertuigen met trapondersteuning, zoals elektrische (bak)fietsen. Onder categorie 1b vallen voertuigen zonder trapondersteuning, zoals een elektrische step en een Segway. Dit soort voertuigen wordt ook wel Personal Light Electric Vehicles (PLEV’s) genoemd. Onder categorie 2 vallen elektrisch aangedreven vervoermiddelen met een toegestane maximale massa (de totale massa van het voertuig rijklaar plus de bestuurder en eventuele passagiers of goederen) van 556 kg, voor het vervoer van goederen of voor het vervoer van meerdere personen, zoals de BSO-bus en grote elektrische bakfietsen. Alle LEV’s hebben een maximale constructiesnelheid van 25 km/uur. Het maximale vermogen van LEV’s met trapondersteuning (elektrische (bak)fietsen) is 250 watt. Het maximale vermogen van LEV’s zonder trapondersteuning (bijvoorbeeld de elektrische step en de BSO-bus) moet nog worden vastgesteld.
Gehandicaptenvoertuigen en scootmobielen gaan niet onder het toelatingskader LEV’s vallen en worden daarom ook niet besproken in deze factsheet. Zie hiervoor: Factsheet Scootmobielen, gehandicaptenvoertuigen en brommobielen.
[i] De definitie en categorisering van LEV’s in Nederland is onderdeel van het nog in te voeren toelatingskader voor LEV’s. De inhoud van dit kader is nog in ontwikkeling en daarmee kan de categorisering dus nog wijzigen.
[ii] De totale massa van het voertuig rijklaar, de bestuurder en eventuele passagiers of goederen.