Hoe heeft de veiligheid van auto-inzittenden zich ontwikkeld?

Antwoord

De veiligheid van auto-inzittenden is sinds de jaren ’70 sterk verbeterd, zowel uitgedrukt in het aantal verkeersdoden, als in het overlijdensrisico. De blauwe lijn in Afbeelding 1 geeft aan hoeveel doden onder inzittenden van personenauto’s bij ongevallen tussen 1950 en 2020 jaarlijks zijn geregistreerd.[i] We zien in de periode van 1950 tot begin jaren ’70 een toename van het aantal doden, met een piek van 1358 doden in 1973. In de periode van 1976 tot 2011 zien we een daling van het aantal doden. Sinds 2011 is er geen sprake meer van een daling van het aantal doden onder inzittenden van personenauto’s. De rode lijn in Afbeelding 1 geeft aan hoe het overlijdensrisico zich heeft ontwikkeld tussen 1990 en 2020.[ii] Als maat voor het overlijdensrisico gebruiken we het aantal doden onder inzittenden van binnenlandse en buitenlandse personenauto’s per miljard afgelegde voertuigkilometers in Nederland. Met uitzondering van een piek in 1995, zien we dat het overlijdensrisico tussen 1990 en 2014 is gedaald van 8,5 naar 1,7 doden per miljard kilometer en dat het overlijdensrisico sindsdien is opgelopen naar 2,3 doden per miljard kilometer. Het overlijdensrisico was in 2020 hoger dan in 2019.

Afbeelding 1

Afbeelding 1. Aantal geregistreerde doden onder inzittenden van personenauto’s (periode 1950-2020) en het overlijdensrisico gedefinieerd als het aantal geregistreerde doden onder inzittenden van personenauto’s per miljard afgelegde kilometers (periode 1990-2020). De verkeersprestaties van 2018, 2019 en 2020 betreffen voorlopige cijfers. (Bronnen verkeersdoden: 1950-1975 CBS, 1976-2003 VOR, 2004-heden BRON, laatste update met BRON-2020, dd augustus 2021; bron verkeersprestaties: CBS [2])


[i] Het aantal geregistreerde verkeersdoden is lager dan het werkelijk aantal verkeersdoden. Zie ook de SWOV-factsheet Verkeersdoden in Nederland.

[ii] Over de periode 1950-1989 zijn op het moment van opstellen van deze factsheet geen verkeersprestaties bekend. De verkeersprestaties van 2018, 2019 en 2020 worden door CBS aangeduid als ‘voorlopig’, waardoor ook het overlijdensrisico van 2018, 2019 en 2020 als ‘voorlopig’ dient te worden geïnterpreteerd.

Image
FS_Veilige_personenautos
Onderdeel van factsheet

Veilige personenauto’s

De veiligheid van auto-inzittenden is sinds de jaren ’70 sterk verbeterd, zowel uitgedrukt in het aantal doden door ongevallen, als in het Meer

Deze factsheet gebruiken?