Gezien de toename van het aantal speed-pedelecs in Nederland is het goed te weten hoe met deze voertuigen in het verkeer wordt omgegaan en tot welk type ongevallen het gebruik van speed-pedelecs leidt. Observatiestudies van natuurlijk rijgedrag hebben een eerste inzicht gegeven in het gedrag van speed-pedelecrijders en de omgang met speed-pedelecs in het verkeer. Deze SWOV-dieptestudie naar ongevallen met speed-pedelecs geeft inzicht in het soort ongevallen dat gebeurt en in de factoren die een rol spelen bij het ontstaan en de afloop van deze ongevallen.
Het SWOV-team voor diepteonderzoek heeft 29 speed-pedelecongevallen onderzocht. Deze ongevallen zijn samen te vatten in vijf subtypen met een bijbehorend ‘prototypisch’ scenario. In het kort zijn dit:
- Speed-pedelecrijder verliest controle door glad, vuil of kapot wegdek.
- Speed-pedelecrijder botst met een obstakel.
- Speed-pedelecrijder neemt risico’s waardoor een botsing volgt met een andere weggebruiker of een val als gevolg van een noodmanoeuvre die de speed-pedelecrijder moet uitvoeren.
- Andere weggebruiker neemt risico’s waardoor de speed-pedelecrijder in botsing komt met een andere weggebruiker of ten val komt als gevolg van een uitwijkmanoeuvre of een botsing tegen een obstakel.
- Speed-pedelecrijder rijdt op een onoverzichtelijk of complex kruispunt waar een botsing volgt met een andere weggebruiker.
De scenario’s laten zien hoe dergelijke speed-pedelecongevallen ontstaan en welke aspecten van infrastructuur, gedrag en voertuig daarbij een rol spelen. Deze kennis kan richting geven aan beleid om het gebruik van speed-pedelecs zo veilig mogelijk te maken; voor de speed-pedelecrijders en hun medeweggebruikers. Dit beleid raakt onder meer aan de discussie over de plaats op de weg, mogelijkheden om de snelheidsverschillen tussen speed-pedelecrijders en medeweggebruikers te beperken, en een veilige inrichting van fietspaden en fiets-/bromfietspaden.
English summary available in SWOV report Ongevallen met speed-pedelecs [Crashes with speed pedelecs]