1442 documenten gevonden.

Gepubliceerd: (SWOV) | Kint, S.T. van der; Mons, C.
Gepubliceerd: (SWOV) | Oude Mulders, J.; Broek, L.J. van den; Decae, R.J.; Bos, N.M.
Gepubliceerd: (SWOV) | Davidse, R.J.; Duijvenvoorde, K. van; Louwerse, W.J.R.
Gepubliceerd: (SWOV) | Gebhard, S.E.; Wijlhuizen, G.J.; Dijkstra, A.
Gepubliceerd: (SWOV) | Davidse, R.J.; Duijvenvoorde, K. van; Louwerse, W.J.R.
Gepubliceerd: (SWOV) | Hettema, Z.J.A.; Dijkstra, A.; Schermers, G.
Tijdens de recentste metingen, in 2022, reed 2,6% van de automobilisten tijdens weekendnachten onder invloed van alcohol, wat bijna een verdubbeling inhoudt ten opzichte van het laagst gemeten overtrederspercentage (1,4 % in 2017).
In het algemeen is de kans op een ongeval bij slechte weersomstandigheden groter dan bij goed weer. Het gaat dan vooral om regen, sneeuw/hagel, mist, harde wind, gladheid, laagstaande zon en hoge temperaturen.
De opbouw van het wegennet en het wegontwerp zijn van grote invloed op de verkeersveiligheid: ten eerste omdat deze bepaalde conflicten tussen verkeersdeelnemers onmogelijk of onwaarschijnlijk maken (bijvoorbeeld fysieke rijrichtingscheiding, gescheiden fietspaden, obstakelvrije bermen); ten tweede omdat deze richting geven aan het gewenste verkeersgedrag (herkenbaarheid, voorspelbaarheid).
Jaarlijks worden er in Nederland ongeveer 140 ‘bermongevallen’ met gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd tweewielers) geregistreerd waarvan de afloop dodelijk is: hierbij vallen tegen de 160 verkeersdoden, ruim een kwart van het totale aantal verkeersdoden.