Verkeersveiligheid vereist een goed samenspel van chauffeurs, materiaal en planning. Het is geen kwestie van ellenlange checklists, maar van heldere afspraken die ook nageleefd worden. Vrachtautochauffeurs zijn professionals voor wie verkeersveiligheid hoog in het vaandel staat. Dat hoort nu eenmaal bij het besturen van een groot en zwaar voertuig te midden van verkeersdeelnemers die de beperkingen van een vrachtauto minder of niet goed kennen. Veel chauffeurs kunnen lang verhalen over wat zij van dag tot dag tegenkomen en moeten doen om potentiële aanrijdingen te voorkomen. Dat gaat niet vanzelf. Daarom blijft het van belang dat chauffeurs zich kunnen blijven ontwikkelen op basis van nieuwe inzichten, technieken en omstandigheden.
Vrachtauto’s van nu kennen bijvoorbeeld veel meer ondersteunende voorzieningen voor een veilige deelname aan het verkeer. Dat kan variëren van een simpele dodehoeksticker tot systemen als adaptive cruise control en lane departure system. Een training op gezette tijden maakt het mogelijk om het maximale effect uit zulke systemen te halen. Maar als het er op aankomt is en blijft de chauffeur eindverantwoordelijk, als een kapitein op een schip. Het is daarom ook van groot belang in bredere zin stil te staan bij de omstandigheden die de chauffeur en zijn rijgedrag kunnen beïnvloeden. Een chauffeur moet bijvoorbeeld bestand zijn tegen de werkdruk die hoort bij transport. Wanneer een chauffeur zich gejaagd voelt door de tijdsdruk van klanten en planning kan een risico voor de verkeersveiligheid volgen.
De invoering van een goede veiligheidscultuur begint bij het maken van afspraken met klanten en het opstellen van de planning die terdege rekening houden met de verkeersveiligheid. Zo staat de chauffeur er niet alleen voor. Voor de directie ligt hier ook een belangrijke taak door verkeersveiligheid prominent op het netvlies van de medewerkers te houden.
Een werkzame veiligheidscultuur hangt voor een groot deel samen met goede communicatie en vooral duidelijkheid. Wanneer de interne gedragsregels helder zijn en duurzaam worden bewaakt, ontwikkelt het bedrijf een effectieve veiligheidscultuur. Dat geldt voor grote bedrijven maar ook voor kleinere transporteurs. Een belangrijke ervaring hierbij is dat het invoeren van een stevige veiligheidscultuur helemaal geen academische oefening hoeft te zijn. Meestal gaat het in eerste instantie om een paar basisafspraken die fundamenteel onderdeel worden van de dagelijkse werkzaamheden. Welke afspraken dat zijn, verschilt van bedrijf tot bedrijf.
TLN gelooft niet in universele afspraken voor de invoering van een verkeersveiligheidscultuur. Daarvoor zijn bedrijven te verschillend. De branche-organisatie biedt ondernemers daarom vooral ondersteuning bij het vinden van de meest effectieve maatregelen of afspraken om een veiligheidscultuur te creëren . Veelal blijkt dat een aantal simpele afspraken waarop strak gestuurd wordt hun vruchten afwerpen qua verkeersveiligheid en verminderde schadelast.