Publicaties en bronnen

Antwoord

Hieronder vindt u de lijst met referenties uit deze factsheet; alle bronnen zijn in te zien of op te vragen. Via Publicaties vindt u, naast de hier gebruikte bronnen, nog een uitgebreide collectie aan literatuur op het gebied van verkeersveiligheid.

[1]. Wikipedia (2022). File (verkeer). Geraadpleegd 23-03-2022 op wikipedia.org/wiki/File_(verkeer).

[2]. RWS (2020). Rapportage Rijkswegennet. 3e periode 2019, 1 september -31 december. Rijkswaterstaat.

[3]. Jorritsma, P., Hamersma, M. & Berveling, J. (2020). Blik op de file: De file door de ogen van de Nederlandse burger. KiM-19-A15. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Kennisinstituut voor Mobilitietsbeleid, Den Haag.

[4]. WVL (2021). Aantal files op rijkswegen naar jaar. Personal communication 2021. Rijkswaterstaat. Water, Verkeer en Leefomgeving WVL, Den Haag.

[5]. Marchesini, P. & Weijermars, W.A.M. (2010). The relationship between road safety and congestion on motorways. A literature review of potential effects. R-2010-12. SWOV, Leidschendam.

[6]. Schermers, G., Goldenbeld, C., Bijleveld, F.D., Nabavi Niaki, M., et al. (2019). Verhoging snelheidslimiet naar 130 km/uur en verkeersveiligheid. Effecten op snelheidsgedrag, incidenten, ongevallen en weginrichting. R-2019-30A. SWOV, Den Haag.

[7]. Chang, G.L. & Xiang, H. (2003). The relationship between congestion levels and accidents. Final report Grant SP 208B46. Department of Civil Engineering, University of Maryland, Baltimore, USA.

[8]. Hesjevoll, I.S. & Elvik, R. (2016). Effect of traffic volume on road safety. European Road Safety Decision Support System, developed by the H2020 project SafetyCube. Geraadpleegd 22-12-2021 op www.roadsafety-dss.eu.

[9]. Zhou, M. & Sisopiku, V.P. (1997). Relationship between volume to capacity ratios and accident rates. In: Journal of the Transportation Research Board, vol. Transportation Research Record no. 1581, nr. Paper no. 970114.

[10]. Lord, D., Manar, A. & Vizioli, A. (2005). Modeling crash-flow-density and crash-flow-V/C relationships for rural and urban freeway segments. In: Accident Analysis and Prevention, vol. 37, nr. 1, p. 185-199.

[11]. Wang, C. (2010). The relationship between traffic congestion and road accidents: An econometric approach using GIS. Dissertation Loughborough University, London.

[12]. Davidse, R.J., Duijvenvoorde, K. van & Louwerse, W.J.R. (2020). Dodelijke verkeersongevallen op rijkswegen in 2018. Analyse van ongevals- en letselfactoren en daaruit volgende aanknopingspunten voor maatregelen. R-2020-26. SWOV, Den Haag.

[13]. Davidse, R.J., Louwerse, W.J.R. & Duijvenvoorde, K. van (2018). Dodelijke verkeersongevallen op rijkswegen in 2016. Analyse van ongevals- en letselfactoren en daaruit volgende aanknopingspunten voor maatregelen. R-2018-9. SWOV, Den Haag.

[14]. Davidse, R.J., Duijvenvoorde, K. van & Louwerse, W.J.R. (2020). Dodelijke verkeersongevallen op rijkswegen in 2019. Analyse van ongevals- en letselfactoren en daaruit volgende aanknopingspunten voor maatregelen. R-2020-29. SWOV, Den Haag.

[15]. Davidse, R.J., Louwerse, W.J.R. & Duijvenvoorde, K. van (2019). Dodelijke verkeersongevallen op rijkswegen in 2017. Analyse van ongevals- en letselfactoren en daaruit volgende aanknopingspunten voor maatregelen. R-2019-8. SWOV, Den Haag.

[16]. Vlierden, K. van (2006). Vrachtwagenongevallen bij files. Deel 1 - Internationale literatuurstudie naar oorzakelijke en/of bijdragende factoren. Steunpunt Verkeersveiligheid, Diepenbeek, België.

[17]. Daniels, S. & Focant, N. (2017). Dynamic Speed Limits. European Road Safety Decision Support System, developed by the H2020 project SafetyCube. Geraadpleegd 22-12-2021 op www.roadsafety-dss.eu.

[18]. Ceunynck, T. de & Focant, N. (2018). Variable Message Signs. European Road Safety Decision Support System, developed by the H2020 project SafetyCube. Geraadpleegd 07-03-2022 op www.roadsafety-dss.eu.

[19]. Motorplatform (2021). Samenspel in de file. Landelijk Motorplatform. Geraadpleegd 22-12-2021 op motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/.

[20]. Beltrami, M. & Hiron, B. (2021). Expérimentation de la circulation inter-files des deux-roues motorisés. Cerema, Bron, Frankrijk.

[21]. Schermers, G. & Reurings, M.C.B. (2009). Verkeersveiligheidseffecten van de invoering van Anders Betalen voor Mobiliteit. R-2009-2. SWOV, Leidechendam.

[22]. Minister van IenW (2020). Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2021. 35 570 A. Infrastructuur en Waterstaat, Den Haag.

[23]. Harms, I.M. & Dekker, G. (2017). ADAS: from owner to user; Insights in the conditions for a breakthrough of Advanced Driver Assistance Systems. Connecting Mobility.

[24]. Korse, M.L., Schermers, G., Radewalt, N.M.D., Hoog, A. de, et al. (2003). Op koers !? Resultaten van de proef met het Lane Departure Warning Assistant (LDWA) system. Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, Rotterdam.

[25]. Janssen, S.T.M.C. & Weijermars, W.A.M. (2009). Verkeersonveiligheid bij werk in uitvoering deel II. Een ongevallenanalyse. R-2008-14. SWOV, Leidschendam.

[26]. Weijermars, W.A.M. (2009). Verkeersonveiligheid bij werk in uitvoering, deel III en eindrapportage. Beoordeling van werk-in-uitvoeringlocaties en een samenvatting van het gehele onderzoek. R-2009-4. SWOV, Leidschendam.

[27]. PIARC (2012). Improvements in safe working on roads. Report number 2012R29EN. World Road Association PIARC, Paris.

[28]. CROW (2019). WIU 2020 – Werken op autosnelwegen. CROW, Ede. Geraadpleegd 20-04-2022 op kennisbank.crow.nl/.

[29]. CROW (2020). WIU 2020 – Werken op niet-autosnelwegen. CROW, Ede. Geraadpleegd 20-04-2022 op kennisbank.crow.nl.

[30]. CROW (2021). WIU 2020 – Standaardmaatregelen op autosnelwegen. CROW, Ede. Geraadpleegd 20-04-2022 op kennisbank.crow.nl/.

[31]. CROW (2019). WIU 2020 – Standaardmaatregelen op niet-autosnelwegen. CROW, Ede. Geraadpleegd 20-04-2022 op kennisbank.crow.nl.

[32]. Várhelyi, A., Strnad, B., Develtere, A., Temmerman, P., et al. (2019). Road safety management at work zones – Final report. Deliverable No D3.2. CEDR Call 2016: Safety Incursion Reduction to Increase Safety in road work zones (IRIS), Brussel, Belgium.

[33]. Weijermars, W. & Spittje, H. (2008). Analysis of traffic safety at road works. In: Proceedings of European Transport Conference 2008 6-8 October 2008, Noordwijkerhout, The Netherlands.

Image
Foto_Filevorming
Onderdeel van factsheet

Filevorming en wegwerkzaamheden

Files ontstaan met name wanneer de verkeersvraag groter is dan de capaciteit van de weg of als gevolg van een ongeval of een incident (bijvoorbeeld Meer

Deze factsheet gebruiken?