De sociale norm speelt een belangrijke rol bij verkeersgedrag en kan gedrag zowel positief als negatief beïnvloeden. Enerzijds kan het ervoor zorgen dat mensen ongewenst gedrag, zoals rijden onder invloed, niet vertonen omdat zij denken dat dit sociaal onwenselijk is. Anderzijds kan het er toe leiden dat mensen ongewenste gedragingen van anderen overnemen. Zo blijken automobilisten zich in hun snelheidskeuze bijvoorbeeld meer te laten leiden door het overige verkeer dan door de snelheidslimiet [52].
Onder de sociale norm wordt verstaan: de verwachting die mensen hebben over de beoordeling van gedrag door anderen [53]; is gedrag ‘normaal’ en ‘wenselijk’. Mensen hebben een sterke behoefte om ergens bij te horen en hebben daarom de neiging gedrag van anderen te kopiëren [54].
De sociale norm kan een rol spelen bij gedragsverandering. Het is daarbij belangrijk de nadruk te leggen op het gewenste gedrag en te benadrukken dat dit gewenste gedrag wordt vertoond door de meerderheid van de groep waar de doelgroep bij hoort of bij wil horen. Belangrijk bij deze aanpak is dat het voorbeeldgedrag inderdaad gangbaar is (niet zeggen dat iets gangbaar is als dat niet zo is [55]). Ook is het belangrijk dat het gewenste gedrag wordt uitgedragen door een persoon of groep die de doelgroep als relevant ziet [55].