Het effect op ongevalsbetrokkenheid is voor de meeste educatieprogramma’s onbekend. Twee specifieke vormen van vormen van verkeerseducatie waarbij wel een positief effect is gevonden op ongevalsbetrokkenheid, zijn gevaarherkenningstrainingen [10] [11] en algemene weerbaarheidstrainingen [12] [13].
Naar de effecten van verkeerseducatie is niet veel, en zeker niet veel methodologisch verantwoord, onderzoek gedaan. Het effect op ongevalsbetrokkenheid is voor de meeste educatieprogramma’s onbekend. Het onderzoek dat is gedaan, betreft voor het overgrote deel programma’s voor de basisschool en het voortgezet onderwijs. Uit dat onderzoek blijkt dat sommige verkeerseducatieprojecten tot (kleine) gedragsveranderingen en meer kennis kunnen leiden [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20]. In een enkel geval kan verkeerseducatie echter ook tot een ongewenst effect leiden [21] [22].
Voor meer informatie zie de SWOV-factsheets Verkeerseducatie en Rijopleiding en -examen.