Publicaties en bronnen

Antwoord

Hieronder vindt u de lijst met referenties die in deze factsheet zijn gebruikt. Alle gebruikte bronnen zijn in te zien of op te vragen via ons kennisportaal. Hier vindt u ook meer literatuur over dit onderwerp.

[1]. Minister van IenW (2020). Maatregelen verkeersveiligheid. 29398-886. Brief regering d.d. 14 december 2020. Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Den Haag.

[2]. RDW (2021). Wegwijzer Bijzondere bromfietsen. RDW. Geraadpleegd 01-03-2021 op https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dossiers/bijzondere-bromfietsen.

[3]. Minister van IenM (2014). Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen. Besluit van de Minister van Infrastructuur en Milieu van 2 december 2014, nr. IENM/BSK-2014/255126. Geraadpleegd 04-06-2021 op https://wetten.overheid.nl/BWBR0035848/2019-05-02.

[4]. OvV (2019). Veilig toelaten op de weg. Lessen naar aanleiding van het ongeval met de Stint. Onderzoeksraad voor Veiligheid, OvV, Den Haag.

[5]. Rijksoverheid (2021). Wanneer mag ik op een bijzondere bromfiets zoals een Segway rijden? Minister van Infrastructuur en Waterstaat. Geraadpleegd 04-06-2021 op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/brommer/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-een-segway.

[6]. Minister van IenW (2021). Kader Lichte Elektrische Voertuigen. 29398-954. Brief regering dd. 13 juli 2021. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat, Den Haag.

[7]. Wikipedia (2021). Stint. Wikipedia. Geraadpleegd 04-06-2021 op https://nl.wikipedia.org/wiki/Stint.

[8]. Smit, C., Münzel, K., Hair, S. de & Bor, R. van den (2020). Ervaringen met licht elektrische voertuigen in Europa. TNO 2020 R10704. TNO, Den Haag.

[9]. Gössling, S. (2020). Integrating e-scooters in urban transportation: Problems, policies, and the prospect of system change. In: Transportation Research Part D: Transport and Environment, vol. 79.

[10]. Laa, B. & Leth, U. (2020). Survey of E-scooter users in Vienna: Who they are and how they ride. In: Journal of Transport Geography, vol. 89.

[11]. OECD/ITF (2020). Safe micromobility. Corporate Partnership Board Report. International Transport Forum, Paris.

[12]. Christoforou, Z., Gioldasis, C., de Bortoli, A. & Seidowsky, R. (2021). Who is using e-scooters and how? Evidence from Paris. In: Transportation Research Part D: Transport and Environment, vol. 92.

[13]. Kamphuis, K. & Schagen, I. van (2020). E-scooters in Europe: legal status, usage and safety. Results of a survey in FERSI countries. FERSI Forum of European Road Safety Research Institutes.

[14]. Tuncer, S. & Brown, B. (2020). E-scooters on the ground: Lessons for redesigning urban micro-mobility. In: Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems.

[15]. Bai, S. & Jiao, J. (2020). Dockless E-scooter usage patterns and urban built environments: A comparison study of Austin, TX, and Minneapolis, MN. In: Travel Behaviour and Society, vol. 20, p. 264-272.

[16]. Köllner, C. (2020). Ers­te un­fall­bi­lanz für e-scoo­ter. Was sa­gen die zah­len über ih­re si­cher­heit aus? DLR. Geraadpleegd 04-06-2021 op https://www.springerprofessional.de/mikromobilitaet/elektrofahrzeuge/unfallrisiko-fuer-e-scooter-ist-hoeher-als-das-fuer-fahrraeder/18144552.

[17]. Fearnley, N., Berge, S.H. & Johnsson, E. (2020). Shared e-scooters in Oslo. TØI Report: 1748/2020 [Summary in English]. TØI, Oslo.

[18]. Knoope, M. & Kansen, M. (2021). Op weg met LEV. De rol van lichte elektrische voertuigen in het mobiliteitssysteem. Kennisinstituut voor mobilitieitsbeleid, KiM. Ministerie van infrastructuur en waterstaat.

[19]. Faraji, F., Lee, J.H., Faraji, F., MacDonald, B., et al. (2020). Electric scooter craniofacial trauma. In: Laryngoscope Investig Otolaryngol, vol. 5, nr. 3, p. 390-395.

[20]. Wrzesinka, D., Kluppels, L., Godart, B. & Gaillet, J.-F. (2019). E-steps ongevallen. Overzicht Belgie. VIAS.

[21]. Bauer, F., Riley, J.D., Lewandowski, K., Najafi, K., et al. (2020). Traumatic injuries associated with standing motorized scooters. In: JAMA Netw Open, vol. 3, nr. 3, p. e201925.

[22]. Dhillon, N.K., Juillard, C., Barmparas, G., Lin, T.L., et al. (2020). Electric scooter injury in Southern California trauma centers. In: J Am Coll Surg, vol. 231, nr. 1, p. 133-138.

[23]. Trivedi, B., Kesterke, M.J., Bhattacharjee, R., Weber, W., et al. (2019). Craniofacial injuries seen with the introduction of bicycle-share electric scooters in an urban setting. In: J Oral Maxillofac Surg, vol. 77, nr. 11, p. 2292-2297.

[24]. Aizpuru, M., Farley, K.X., Rojas, J.C., Crawford, R.S., et al. (2019). Motorized scooter injuries in the era of scooter-shares: A review of the national electronic surveillance system. In: The American Journal of Emergency Medicine, vol. 37, nr. 6, p. 1133-1138.

[25]. Farley, K.X., Aizpuru, M., Wilson, J.M., Daly, C.A., et al. (2020). Estimated incidence of electric scooter injuries in the US From 2014 to 2019. In: JAMA Netw Open, vol. 3, nr. 8, p. e2014500.

[26]. Mair, O., Wurm, M., Müller, M., Greve, F., et al. (2021). E-scooter accidents and their consequences. First prospective analysis of the injury rate and injury patterns in the urban area of a German city with over 1 million residents. In: Unfallchirurg, vol. 124, nr. 5, p. 382-390.

[27]. Moftakhar, T., Wanzel, M., Vojcsik, A., Kralinger, F., et al. (2021). Incidence and severity of electric scooter related injuries after introduction of an urban rental programme in Vienna: a retrospective multicentre study. In: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery, vol. 141, nr. 7, p. 1207-1213.

[28]. Kobayashi, L.M., Williams, E., Brown, C.V., Emigh, B.J., et al. (2019). The e-merging e-pidemic of e-scooters. In: Trauma Surg Acute Care Open, vol. 4, nr. 1, p. e000337.

[29]. Ishmael, C.R., Hsiue, P.P., Zoller, S.D., Wang, P., et al. (2020). An early look at operative orthopaedic injuries associated with electric scooter accidents: Bringing high-energy trauma to a wider audience. In: J Bone Joint Surg Am, vol. 102, nr. 5, p. e18.

[30]. Bekhit, M.N.Z., Le Fevre, J. & Bergin, C.J. (2020). Regional healthcare costs and burden of injury associated with electric scooters. In: Injury, vol. 51, nr. 2, p. 271-277.

[31]. Blomberg, S.N.F., Rosenkrantz, O.C.M., Lippert, F. & Collatz Christensen, H. (2019). Injury from electric scooters in Copenhagen: a retrospective cohort study. In: BMJ Open, vol. 9, nr. 12, p. e033988.

[32]. Puzio, T.J., Murphy, P.B., Gazzetta, J., Dineen, H.A., et al. (2020). The electric scooter: A surging new mode of transportation that comes with risk to riders. In: Traffic Injury Prevention, vol. 21, nr. 2, p. 175-178.

[33]. Yarmohammadi, A., Baxter, S.L., Ediriwickrema, L.S., Williams, E.C., et al. (2020). Characterization of facial trauma associated with standing electric scooter injuries. In: Ophthalmology, vol. 127, nr. 7, p. 988-990.

[34]. Alwani, M., Jones, A.J., Sandelski, M., Bandali, E., et al. (2020). Facing facts: Facial injuries from stand-up electric scooters. In: Cureus, vol. 12, nr. 1, p. e6663.

[35]. Sikka, N., Vila, C., Stratton, M., Ghassemi, M., et al. (2019). Sharing the sidewalk: A case of E-scooter related pedestrian injury. In: Am J Emerg Med, vol. 37, nr. 9, p. 1807 e1805-1807 e1807.

[36]. Nisson, P.L., Ley, E. & Chu, R. (2020). Electric scooters: Case reports indicate a growing public health concern. In: American Journal of Public Health, vol. 110, nr. 2, p. 177-179.

[37]. Haworth, N., Schramm, A. & Twisk, D. (2020). E-Scooters in Brisbane – Changes in the first year since introducing a2 shared scheme. Paper presented at ICSC, Lund, Sweden.

[38]. KfV (2020). E-Scooter im straßenverkehr. Unfallzahlen, risikoeinschätzung, wissensstand und verhalten von E-scooter-fahrern im straßenverkehr. Kuratorium für Verkehrssicherheit KfV, Wien.

[39]. Slootmans, F. & Schinckus, L. (in voorbereiding). Risicogedrag van gebruikers van e-steps. Verkenning van de mobiliteit en de veiligheid van gebruikers van elektrische steps via een online enquête. Brussel.

[40]. James, O., Swiderski, J., Hicks, J., Teoman, D., et al. (2019). Pedestrians and E-scooters: An initial look at E-scooter parking and perceptions by riders and non-riders. In: Sustainability, vol. 11, nr. 20.

[41]. Comer, A., Apathy, N., Waite, C., Bestmann, Z., et al. (2020). Electric scooters (e-scooters): Assessing the threat to public health and safety in setting policies: Assessing e-scooter policies. In: Chronicles of Health Impact Assessment, vol. 5, nr. 1.

[42]. EC (2021). Road safety thematic report – Personal mobility devices. European Road Safety Observatory. European Commission, Directorate General for Transport, Brussels.

[43]. ANWB (2020). Visie ANWB op de regulering van micro vervoersmiddelen. Met focus op nieuwe kleine lichte voertuigen die in de stad gebruikt worden. ANWB.

[44]. CROW-Connekt (2020). Micromobiliteit: disruptie in de mobiliteitsmarkt met grote gevolgen? K-D07. CROW-KpVV, Ede.

[45]. Knaap, P. van der (2021). Veilig innoveren: toelating van LEV’s en de toekomst van fietspaden. Een perspectief. R-2021-11. SWOV, Den Haag.

[46]. Minister van IenW (2020). Beleidsreactie op OvV rapport ‘Veilig toelaten tot de weg – Lessen naar aanleiding van het ongeval met een Stint’. 29398-845. Brief regering d.d. 16 juli 2020. Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Den Haag.

[47]. Goede, M. de, Wijlhuizen, G.J. & Mons, C. (2020). Voorstel voor een methode van risico-inventarisatie voor lichte elektrische voertuigen. R-2020-13. SWOV, Den Haag.

Onderdeel van factsheet

Lichte elektrische voertuigen (LEV’s)

Een licht elektrisch voertuig (LEV) is een elektrisch aangedreven voertuig om relatief kleine afstanden mee af te leggen. In Nederland zijn, in Meer

Deze factsheet gebruiken?