Hieronder vindt u de lijst met referenties die in deze factsheet zijn gebruikt. Alle gebruikte bronnen zijn in te zien of op te vragen via ons kennisportaal. Hier vindt u ook meer literatuur over dit onderwerp.
[1]. McDonald, G.K., Moser, C.A. & Giesbrecht, G.G. (2019). Public knowledge, attitudes and practices of vehicle submersion incidents: a pilot study. In: Injury epidemiology, vol. 6, p. 21.
[2]. Stjernbrandt, A., Oström, M., Eriksson, A. & Björnstig, U. (2008). Land motor vehicle-related drownings in Sweden. In: Traffic Injury Prevention, vol. 9, nr. 6, p. 539-543.
[3]. Hammett, M., Watts, D., Hooper, T., Pearse, L., et al. (2007). Drowning deaths of U.S. Service personnel associated with motor vehicle accidents occurring in Operation Iraqi Freedom and Operation Enduring Freedom, 2003-2005. In: Military Medicine, vol. 172, nr. 8, p. 875-878.
[4]. Wintemute, G.J., Kraus, J.F., Teret, S.P. & Wright, M.A. (1990). Death resulting from motor vehicle immersions: the nature of the injuries, personal and environmental contributing factors, and potential interventions. In: American Journal of Public Health, vol. 80, nr. 9, p. 1068-1070.
[5]. CBS Statline (2020). Mobiliteit; per persoon, persoonskenmerken, vervoerwijzen en regio's CBS. Geraadpleegd 08-01-2021 op opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/84709NED/table?dl=48F9F.
[6]. McDonald, G.K. & Giesbrecht, G.G. (2013). Vehicle submersion: a review of the problem, associated risks, and survival information. In: Aviation, space, and environmental medicine, vol. 84, nr. 5, p. 498-510.
[7]. Austin, R. (2011). Drowning deaths in motor vehicle traffic accidents. Paper Number 11-0170. National Highway Traffic Safety Administration NHTSA.
[8]. Davidse, R., Duijvenvoorde, K. van, Louwerse, R., Boele-Vos, M., et al. (2018). Scootmobielongevallen: karakteristieken, ongevalstypen en kansrijke maatregelen om de veiligheid te verbeteren. Een dieptestudie naar scootmobielongevallen op de openbare weg. R-2018-15A. SWOV, Den Haag.
[9]. Davidse, R., Duijvenvoorde, K. van, Louwerse, R., Boele-Vos, M., et al. (2018). Scootmobielongevallen: Hoe ontstaan ze en hoe zijn ze te voorkomen? R-2018-15. SWOV, Den Haag.
[10]. Davidse, R.J., Doumen, M.J.A., Duijvenvoorde, K. van & Louwerse, W.J.R. (2011). Bermongevallen in Zeeland: karakteristieken en oplossingsrichtingen. Resultaten van een dieptestudie. R-2011-20. SWOV, Leidschendam.
[11]. Davidse, R.J. (2011). Bermongevallen: karakteristieken, ongevalsscenario's en mogelijke interventies. Resultaten van een dieptestudie naar bermongevallen op 60-, 70-, 80- en 100km/uur-wegen. R-2011-24. SWOV, Leidschendam.
[12]. Giesbrecht, G.G., Percher, M., Brunet, P., Richard, Y., et al. (2017). An automatic window opening system to prevent drowning in vehicles sinking in water. In: Cogent Engineering, vol. 4, nr. 1.
[13]. Giesbrecht, G.G. & McDonald, G.K. (2010). My car is sinking: automobile submersion, lessons in vehicle escape. In: Aviation, space, and environmental medicine, vol. 81, nr. 8, p. 779-784.
[14]. Minister van VenW (2010). Informatie inzake verkeersveiligheid t.b.v. het algemeen overleg 12 mei 2010. 29398-224. Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Den Haag.
[15]. Buning, L.R., Kessels, J.F., Merts, M., Pauwelussen, J.P., et al. (2008). Raambediening en deurvergrendeling. Effect van water op het functioneren van raambedieningen en deurvergrendelingen. Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Dienst Verkeer en Scheepvaart DVS, Delft.