SWOV ontwikkelt methode voor de evaluatie van GOW30

Steeds meer gemeenten zijn van plan om de ‘gebiedsontsluitingsweg met een limiet van 30 km/uur’ – ook wel GOW30 – te introduceren. Om te kunnen bepalen of deze nieuwe wegcategorie op termijn tot het gewenste (verkeersveiligheids)effect leidt, is het noodzakelijk om de invoering ervan grondig te evalueren. Om gemeenten daarbij te helpen, ontwikkelt SWOV een modelopzet waarmee een evaluatieonderzoek kan worden uitgevoerd.

Op dit moment is er een concept gereed voor de opzet van een evaluatieonderzoek. SWOV zal gemeenten benaderen die al zijn gestart met de implementatie van de GOW30, om hen te betrekken bij het verder finetunen van de evaluatieopzet.

Nu beginnen met dataverzameling

In de modelopzet worden drie varianten geboden die gemeenten kunnen toepassen voor hun evaluatieonderzoek. In volgorde van voorkeur zijn dit:

  1. voor- en naonderzoek met een controlegroep;
  2. voor- en naonderzoek zonder controlegroep;
  3. vergelijkend onderzoek tussen twee (of meer) groepen zonder voormeting.

SWOV-projectleider Govert Schermers: ‘De invoering van de GOW30 is voor gemeenten een ingrijpende operatie, die veel belastinggeld kost. Het is dan belangrijk om te weten of het ook effectief is geweest.’ Schermers wijst erop dat het voor een goede evaluatie belangrijk is om nu al te beginnen met het verzamelen van gegevens. In de opzet voor het evaluatieonderzoek worden zeven variabelen genoemd waarvan gegevensverzameling belangrijk is.

Overkoepelende evaluatie

De opzet voor de evaluatie die SWOV heeft opgesteld beoogt een meerjarige onderzoeksperiode waarin wegbeheerders hun nieuw ingerichte GOW30 (laten) evalueren. SWOV is voornemens om op basis van die evaluaties uiteindelijk een overkoepelende evaluatie uit te voeren van de GOW30 en van vormen van weginrichting waarvoor gemeenten hebben gekozen.

Afwegingskader en inrichtingseisen

Eind 2021 is het afwegingskader gepubliceerd dat wegbeheerders helpt om te bepalen op welke wegen het wenselijk is om de snelheidslimiet te verlagen naar 30 km/uur (GOW30) en op welke wegen een limiet van 50 km/uur veilig mogelijk is. Om de volgende stap te kunnen zetten – het opstellen van de inrichtingseisen voor de GOW30 – is op dit moment de oprichting van een CROW-werkgroep in voorbereiding.