Virtuele Crash Dummies: veiliger auto’s, ook als je geen man bent van 1.75 m

Het EU-consortium VIRTUAL, bestaande uit onderzoeksinstituten, universiteiten en verzekeringsmaatschappijen en partijen uit de automotivebranche, heeft een virtuele crash dummy ontwikkeld: de Human Body Model. De huidige fysieke crash dummies zijn gebaseerd op de gemiddelde man, van gemiddelde lengte en gewicht. Afwijkende maten, en vooral ook de andere lichaamsbouw van vrouwen, blijven hierdoor buiten beeld. Het lichaam van de Human Body Model kan echter volledig worden aangepast, zodat er wél met de vrouwelijke lichaamsbouw rekening wordt gehouden. Vrouwelijke auto-inzittenden hebben bij een aanzienlijk hogere kans om te overlijden of om ernstig letsel op te lopen in vergelijking met mannelijke inzittenden. De Human Body Model moet bijdragen aan veiliger auto’s voor álle typen inzittenden.

De virtuele crash dummy Human Body Model wordt via een open source platform vrij beschikbaar gesteld aan de auto-industrie, de onderzoekswereld en instanties die zich met veiligheidstesten van auto’s bezighouden. Binnen het platform kunnen de fysieke eigenschappen van het Human Body Model volledig worden aangepast al naar gelang de virtuele botsproef die men wil uitvoeren.

EU-regelgeving: botsproeven met mannelijke poppen volstaat

Astrid Linder, projectleider van het VIRTUAL-project: ‘De huidige EU-regelgeving schrijft nog steeds voor dat botsproeven moeten worden gedaan met dummies die zijn gebaseerd op een man van gemiddelde lengte en gewicht. Voor een vrouwelijke dummy heeft men simpelweg een mannelijke pop verkleind. Hoewel een vrouwenlichaam op wezenlijke punten anders is dan dat van een man, wordt hier dus geen rekening mee gehouden,’ zegt Linder. ‘Ofwel: de veiligheid van auto’s is niet op vrouwelijke inzittenden afgestemd. De Human Body Model moet die achterstand wegnemen.’

Bijeenkomst op 7 en 8 juni

Op 7 en 8 juni komt het VIRTUAL-consortium bijeen in Den Haag. Projectleider Astrid Linder is dan beschikbaar voor geïnteresseerde pers. Leden van de pers kunnen hiervoor contact opnemen met Patrick Rugebregt, 070 3173 318 of 06 12365471.

Het consortium

Het consortium bestaat uit: VTI, Chalmers, Volvo Cars, Graz University of Technology, TOI, AGU, AXA, Faurecia, University of Ljubljana, Dynamore, Dorel , Universidad Politécnica de Madrid, W2Economics, Siemens en SWOV.

Het VIRTUAL-project wordt gefinancierd vanuit het Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie onder subsidieovereenkomst nr. 768960.

Meer informatie

SWOV, Patrick Rugebregt 070 3173 318 / 06 123 65 471 Projectwebsite: projectvirtual.eu