Ondersteunende apps kúnnen een positief effect hebben op het verkeersgedrag, met name wanneer deze gecombineerd worden met feedback en beloningen (zie ook de vragen Hoe effectief zijn monitoring- en feedbacksystemen (met black boxes of smartphone-apps)? en Hoe effectief is belonen van veilig gedrag?) en wanneer ze verkeersdeelnemers die de intentie hebben om hun gedrag te veranderen, helpen om dit ook daadwerkelijk te doen.
Er zijn verschillende soorten apps die weggebruikers ondersteunen veilig verkeersgedrag te vertonen. Zo zijn er apps die ervoor zorgen dat inkomende telefoongesprekken en berichten tegengehouden worden tijdens verkeersdeelname, zoals ‘InTraffic Reply’ en ‘Automodus’, en zijn er apps die het rijgedrag monitoren en feedback geven, zoals de ‘ANWB Veilig Rijden’-app. Daarnaast kunnen beide typen apps gecombineerd worden met een rijstijlverzekering (zie de vraag Hoe effectief is een rijstijlverzekering?) of een andere vorm van belonen (zie de vraag Hoe effectief zijn monitoring- en feedbacksystemen (met black boxes of smartphone-apps)?).
Uit een evaluatie van de AutoModus-app van Interpolis [46] blijkt dat het gebruik van de app acht weken na installatie leidt tot een kleine, maar statistisch significante daling van zelfgerapporteerd smartphonegebruik onder jonge automobilisten. Interpolis heeft ook een app ontwikkeld om telefoongebruik op de fiets tegen te gaan, de PhoNo-app. Uit een evaluatiestudie [47] blijkt dat deze app positief beoordeeld werd door de deelnemers aan de studie, maar dat de studie geen eenduidig beeld gaf van het effect op het smartphonegebruik op de fiets. Er zijn enkele aanwijzingen dat de PhoNo-app een positief effect heeft op zelfgerapporteerd smartphonegebruik, maar de bevindingen zijn niet consistent en soms lastig te interpreteren.